Evaluatie geeft nauwelijks aanleiding om gemeentelijk subsidiebeleid aan te passen

Hoogerheide - De evaluatie van het gemeentelijk subsidiebeleid geeft geen aanleiding tot grote wijzigingen. Dit blijkt uit een onderzoek onder de subsidieontvangers alsmede uit een interne analyse en externe benchmark. Enkele aanbevelingen die leiden tot vereenvoudiging van het subsidiebeleid worden op 12 mei ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden.

Op 10 mei 2012 stelde de gemeenteraad van Woensdrecht de nieuwe subsidieverordening vast. Hierbij is afgesproken na 2 jaar de balans op te maken en het subsidiebeleid te evalueren en indien nodig bij te stellen. De gemeente Woensdrecht is na de zomervakantie 2014 met deze evaluatie gestart door middel van het uitzetten van een enquete onder alle organisaties die subsidie ontvangen. Verder heeft er een interne analyse en externe benchmark plaatsgevonden.

Het college van burgemeester en wethouders informeert de raad nu over de bevindingen, conclusies en aanbevelingen en vraagt aan de gemeenteraad hierop een besluit te nemen.

Enquete subsidiebeleid

Alle organisaties die subsidie ontvangen zijn na de zomervakantie 2014 uitgenodigd om deel te nemen aan de enquete. Van de 84 aangeschreven organisaties hebben er 34 medewerking verleend. De uitkomst hiervan is meegenomen in de evaluatie.

Wat is verder in de evaluatie meegenomen

Er is ook intern geinventariseerd hoe de subsidieverordening en het subsidiebeleid werkt. Verder heeft er een externe inventarisatie plaatsgevonden, naast de enquete, een benchmark op basis van de gegevens van diverse gemeenten `in den lande'.

Hoe nu verder?

"Het college van burgemeester en wethouders overlegt met de raadswerkgroep subsidiebeleid op 7 april en informeert op 12 mei de gemeenteraad over de conclusies en bevindingen uit de evaluatie en stelt een aantal oplossingsgerichte aanbevelingen voor. Deze aanbevelingen leiden tot verdere

vereenvoudiging van het subsidieproces, administratieve lastenverlichting, deregulering en actualisering", aldus verantwoordelijk portefeuillehouder Lars van der Beek.

De aanbevelingen die aan de raad worden aangeboden zijn:

* aanpassing systematiek voor waarderingssubsidies. Waarderingssubsidie wordt 1 x in de 4 jaar aangevraagd en verstrekt. Door een a-selecte steekproef en actieve meldingsplicht op de prestaties en subsidie wordt elke organisatie minimaal 1 x in die 4 jaar gecontroleerd. Dit betekent dat er

niet meer jaarlijks een jaarrekening wordt gevraagd;

* voor de budgetsubsidies worden duidelijkere afspraken gemaakt over de hoogte van de algemene reserve en bestemmingsreserves;

* de normbedragen voor de subsidies worden 1 x per 4 jaar berekend als er sprake is van ledenaantallen;

* nieuwe subsidieverzoeken worden meegenomen bij aanvang van de nieuwe subsidieronde. Voorwaarde is dat deze passen binnen het subsidiebeleid en hiervoor extra geld beschikbaar wordt gesteld door de raad;

* er komt een duidelijke toelichting over de werkwijze van de subsidieverordening;

* op de website komt een Subsidiewijzer waarin veelgestelde vragen worden beantwoord.

Wanneer worden deze vereenvoudigingen doorgevoerd

Na besluitvorming door de raad op 12 mei worden de aanbevelingen verwerkt in het subsidiebeleid en de subsidieverordening. Het aangepaste beleid en de subsidieverordening worden aan de raad ter vaststelling aangeboden.

Vooraf wordt de nieuwe subsidieverordening ter inzage gelegd voor zienswijze en bedenkingen. Eventuele reacties worden ook meegenomen naar de raad.

Het uitgangspunt is om de wijzigingen toe te passen bij de subsidieaanvragen voor de nieuwe subsidieronde in 2016.