Toename lzv's leidt niet tot ongewenste risico's


19 maart 2015 , CarrosserieNL

Onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat, uitgevoerd door Arcadis, heeft uitgewezen dat de toename van langere en zwaardere vrachtwagens (lzv's) op de Nederlandse wegen vooralsnog geen ongewenste risico's inhoudt.

Dat is te lezen in de 'LZV-ongevalsanalyse 2011-2013', die onderaan dit artikel is te downloaden.

Rijkswaterstaat stelt in de analyse dat de verwachting is dat het aantal lzv's en ook het aantal routes waarop lzv's rijden de komende jaren zal toenemen. De minister van Infrastructuur en Milieu, waar Rijkswaterstaat onder valt, wil graag een vinger aan de pols houden en heeft in 2009, in
2010 en ook in 2014 een monitoringsonderzoek laten doen waarin ongevallen in de periode 2011-2013 zijn beschouwd.

Onderzocht is of de huidige inzet van lzv's op het Nederlandse wegennet leidt tot knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming en wegontwerp. Omdat het aantal ongevallen beperkt is, is elk ongeval individueel geanalyseerd. Daarnaast is een vergelijking gemaakt met de
lzv-ongevallen in het verleden.

In de periode 2011-2013 zijn door de politie tien ongevallen geregistreerd waarbij een lzv betrokken was. Bij drie van deze ongevallen is een persoon lichtgewond geraakt. Bij de overige ongevallen was sprake van uitsluitend materiele schade. Bij geen van de ongevallen was een kwetsbare
verkeersdeelnemer betrokken.

In vergelijking met de ongevallen in de periode 2007-2010 laten de ongevallen in de periode 2011-2013 geen significante verschillen zien. In totaal hebben zich 29 ongevallen met lzv's voorgedaan. Bij vijf van deze ongevallen is een persoon lichtgewond geraakt. Bij geen van de ongevallen is een
persoon in het ziekenhuis opgenomen of overleden. In beide perioden (2007-2010 en 2011-2013) vinden de meeste ongevallen plaats op het autosnelwegennet.

* lzv-ongevalsanalyse-2011-2013

438 KB

Download