Extra Velserpont vermindert wachttijd in de spits tot 10 minuten

12-03-2015

Eind maart is het zover: na het weekend van 21 maart verdubbelt het aantal afvaarten van de Velserpont tijdens de spits. Op werkdagen tussen 6.30-9.30 uur en 14.00-18.00 uur varen er twee ponten en wordt de wachttijd maximaal 10 minuten. Fietsers krijgen voorrang, maar ook anderen kunnen er gebruik van maken. De ponten varen op schonere brandstof en zijn dus ook beter voor het milieu.

Sophie Zwetsloot van IJmond Bereikbaar OF De IJmond Shuttle onderweg.

Sophie Zwetsloot, programmamanager IJmond Bereikbaar: `Denk niet dat we er al zijn. Er moeten nog veel meer weggebruikers uit de auto. Bijvoorbeeld met de IJmond shuttle.'

IJmond bereikbaar houden

De extra pont is een van de maatregelen uit het bereikbaarheidsplan. Dit stelde Rijkswaterstaat samen met de provincie Noord-Holland, betrokken gemeenten, IJmond Bereikbaar, de transportsector en ondernemers op om de regio IJmond gedurende de renovatie van de Velsertunnel bereikbaar te houden. Het plan bestaat uit een reeks samenhangende maatregelen om de hinder tijdens de renovatie te verminderen: een mix van omleidingsroutes, verkeersmaatregelen, mobiliteitsprojecten en communicatie.

Shuttle tot aan de voordeur

Zo is er voor werknemers uit de buurt al de goed lopende fietsstimuleringscampagne. En nu is er dus ook de IJmond Shuttle, speciaal voor werknemers die in plaats van met de auto, met het openbaar vervoer naar hun werk willen. Sophie Zwetsloot van Omgevingsdienst IJmond, programmamanager IJmond Bereikbaar: `De shuttle rijdt vanaf station Beverwijk naar bedrijventerrein De Pijp en stopt nu bij vier bedrijven voor de deur.`

Klantvriendelijke chauffeurs

Ze merkt dat het lastiger is om mensen in de shuttle te krijgen dan op de fiets. `Werknemers in de regio zijn vaker uitzendkrachten of medewerkers in ploegendienst. Voor hen kan het lastig zijn om met het OV te reizen. Gelukkig merken we ook dat de animo voor de shuttle toeneemt. Dat komt vooral door mond-tot-mond reclame. We werken met heel klantvriendelijke chauffeurs. Zij wachten ook op de trein die vertraging heeft, zodat mensen toch op tijd op hun werk komen. Dat helpt!'

Shuttlegebruik stimuleren

Al met al vindt ze het resultaat, voor nu, acceptabel. `We houden momenteel een onderzoek en evalueren de ingezette maatregelen. Voor wat betreft de shuttle: het zijn geen volle bussen, maar ze zitten vol genoeg om ermee door te gaan. Om het gebruik te stimuleren gaan we er de komende tijd meer bekendheid aan geven via de media. Want iedereen kan een steentje bijdragen aan de bereikbaarheid van de regio.'