11.654 huishoudens in Enschede ontvingen in 2014 de eenmalige koopkr..


23 maart 2015
undefinedInwoners met weinig loon, weinig inkomsten of een uitkering hadden eind 2014 onder bepaalde voorwaarden recht op een extraatje van de gemeente Enschede, de zogeheten koopkrachttegemoetkoming. Het Rijk startte een campagne die mensen opriep een aanvraag in te dienen. Het extra geld
bedroeg EUR 100 voor een (echt)paar, EUR 90 voor een alleenstaande ouder en EUR 70 voor een alleenstaande. Een groot deel van de betreffende huishoudens zijn bekend bij de gemeente. Op hun rekening stortte de gemeente Enschede het bedrag automatisch. Zo hoefden veel huishoudens geen aanvraag
te doen. De gemeente realiseerde in korte tijd 11.654 eenmalige tegemoetkomingen, waarvan 10.472 automatisch en 1.182 via een aanvraag zijn toegekend.

Gegevens bekend? Automatische storting!

De gegevens van huishoudens met een laag inkomen zijn voor een groot deel bekend bij de gemeente. Inwoners die op 1 september 2014 een WWB, Ioaw of Ioaz uitkering, een langdurigheidstoeslag of kwijtschelding van gemeentelijke belastingen of aanvullende inkomensvoorziening ouderen van de
Sociale Verzekeringsbank ontvingen, kregen in november en december het eenmalige extraatje automatisch op hun rekening gestort. Vooraf ontvingen zij hierover een brief van de gemeente. Via diverse communicatiekanalen, zoals de weekkrant, www.enschede.nl en via social media zijn inwoners die
geen brief hebben ontvangen en dachten in aanmerking te komen, opgeroepen het extraatje aan te vragen. Door deze werkwijze heeft de gemeente Enschede in hele korte tijd maar liefst 11.654 huishoudens de eenmalige tegemoetkoming kunnen geven.

Efficiente en effectieve werkwijze

Het Rijk heeft voor de koopkrachttegemoetkoming aan Enschede een bedrag van 937.000 euro toegekend. Het Rijk veronderstelt dat ongeveer 85% aan eenmalige tegemoetkomingen wordt besteed en 15% aan uitvoering van de regeling. In Enschede is het toegekende bedrag grotendeels opgegaan aan de
eenmalige tegemoetkomingen (namelijk 97%).Tot nu zijn er geen aanvragen afgewezen. Als er onduidelijkheid was over de gezinssituatie of bij dubbele aanvragen zijn inwoners door ons klantencontactcentrum gebeld om uitleg.