Campagne Don't look away van start tegen kindersekstoerisme

Vrijdag, 27 maart 2015

De nieuwe campagne `Don't Look away' om kindersekstoerisme te bestrijden, is gisteren op Schiphol gelanceerd door minister Ard van der Steur van het ministerie van Veiligheid en Justitie. De campagne, waar ook reisbrancheorganisatie ANVR samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen aan meewerkt, wil reizigers aansporen om signalen van kindermisbruik te herkennen en verdachte situaties te melden. Met deze campagne sluit Nederland aan bij de Europese Don't look away- campagne, zodat internationaal en grenzeloos kan worden opgetreden. Minister Ard van der Steur, die tijdens de lancering het fenomeen kindersekstoerisme een "walgelijke vorm van misdaad" noemde, liet weten dat reisondernemingen, toeristen, zakenreizigers en personen die in het buitenland werken onmisbare `ogen en oren' zijn voor de politie en het Openbaar Ministerie bij de bestrijding van kindersekstoerisme. Van der Steur onthulde de campagneposter en riep reizigers op met `Kijk niet weg van seksuele uitbuiting van kinderen'.

De ANVR werkt, samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen, al jaren aan het vergroten van het bewustzijn bij reisondernemingen en reizigers om hier voor de ogen niet te sluiten. De laatste jaren werkt de reisbranche nauw samen met de Koninklijke Marechaussee (Kmar), het ministerie van Veiligheid en Justitie, de politie, het meldpunt kinderporno, Ecpat, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl, zodat meer gedetailleerde meldingen binnenkomen: www.meldkindersekstoerisme.nl.

ANVR-reisondernemingen, die zich uiteraard niet mogen inlaten met reizen die kinderprostitutie ten doel hebben, kunnen ook contracten met hotels direct opzeggen als zij constateren dat hotels ruimte geven aan dit fenomeen. Dat de inzet van de Nederlandse reisbranche bij de bestrijding van kindersekstoerisme wordt gewaardeerd, blijkt uit de benoeming van de ANVR tot `Top Member' door de internationale organisatie The Code (The Code of Conduct for the Protection of Children from Sexual Exploitation in Travel and Tourism - www.thecode.org). ANVR-reisondernemingen ontvangen komende week het nieuwe campagnemateriaal, zodat zij ook hun reizigers kunnen informeren.

De Europese campagne `Don't look away' is in samenwerking met diverse landen ontwikkeld en ook de komende jaren zal Nederland met de andere deelnemende landen gezamenlijke campagne activiteiten opzetten.