Maak van `onze' ABN Amro een nutsbank die burgers en MKB bedient


Maak van `onze' ABN Amro een nutsbank die burgers en MKB bedient

Geplaatst op 31 maart 2015
[IMG]

Minister Dijsselbloem van Financien heeft besloten om de beursgang van ABN Amro nog even uit te stellen. Een goede zaak, wat ons betreft. De belangrijkste reden hierachter is niet in de eerste plaats de voorgestelde salarisverhoging van de top, ook al was dit een verkeerd signaal vanuit de
bank, maar het feit dat ABN Amro er voor de Nederlandse consument en ondernemer moet blijven. Als staatsbank kan de politiek innovaties afdwingen die van de ABN Amro een nutsbank maakt. Daarmee wordt deze bank toekomstbestendig en wordt de marktwaarde van ABN Amro verhoogd. Op deze wijze wordt
de rekening verlaagd die de Nederlandse belastingbetaler voor de steun aan de bank heeft betaald.

De banken in ons land, waaronder ABN Amro, slaagden er de afgelopen jaren niet in om de consument en de haperende motor van onze economie - het MKB - beter te bedienen. Aan geldgebrek ligt dat niet: de geldpers van de ECB draait permanent. Toch lijkt het bedienen van consumenten en
mkb-ondernemers maar niet te lukken op de reguliere manier. Tijd dus voor omdenken.

Nederland heeft behoefte aan een bank die financiering zoekende klanten op een geavanceerde en klantvriendelijke wijze bedient. Een bank die visie toont en innoveert ten dienste van ons, Nederlanders. Een bank die zich maatschappelijk opstelt, en niet voor aandeelhouders werkt. Deze rol had de
politiek van ABN Amro moeten eisen op het moment dat de bank eind 2008 staatsbank werd. Maar de Nederlandse politiek, en ook DNB en AFM, hebben weliswaar een enorme organisatie opgebouwd om de banken te controleren, maar geen blijk gegeven van visie en inzicht in de commerciele mogelijkheden
van een moderne, maatschappelijk gerichte bank. Het ziet er nu dan ook naar uit dat voor de financiering van het MKB nieuwe bedrijven op de markt komen die deze taak, conform de eisen van deze tijd, wel op zich nemen. Google, Apple en Amazon betreden momenteel de bancaire markt, Microsoft
ontwikkelde een digitaal platform waarmee iedere organisatie in principe bank kan worden, en de opkomst van crowd funding, kredietunies en peer2peerbanking is alom bekend.

Het lijkt in deze tijden van geglobaliseerde markten een voor de hand liggende keuze dat banken, in dit geval ABN Amro, in de wereldtop willen meespelen. Maar schieten wij daar als Nederlandse burgers, momenteel nog eigenaren van de bank, iets mee op? Niet perse. Een beursgang geeft geen
enkele garantie dat de dienstverlening naar ons, burgers en ondernemers, er beter op wordt, ook al zijn er voorbeelden van beursgenoteerde banken die zich wel blijven richten op deugdelijke dienstverlening naar consumenten, zoals het Amerikaanse Wells Fargo. De Nederlandse staat kon deze
garantie de afgelopen jaren door een gebrek aan visie ook niet bieden.

In het verleden heeft de overheid met haar bemoeienis met het bankwezen belangrijke innovaties afgedwongen en nieuwe financiele instrumenten gecreeerd. Een voorbeeld hiervan is de Rijkspostspaarbank, die met vele bancaire innovaties kwam, waaronder het eerste landelijke girale betalingssysteem
Girotel en de eerste vorm van elektronisch bankieren. De door de overheid ingevoerde Garantiekredietregeling bij de toenmalige Nederlandsche Middenstandsbank is ook jarenlang een motor van de ontwikkeling van het midden- en kleinbedrijf geweest.

Nu dient de technologie zich aan die het bankwezen klaar moet maken voor de digitale tijd. Grote Nederlandse banken worstelen met deze innovaties en lopen het gevaar om de weg te volgen van Kodak. Kodak was eens een bedrijf met 140.000 werknemers die weliswaar de eerste digitale camera op de
markt bracht, maar niet in staat was om deze innovatie in de strategie van het bedrijf een prominente plaats te geven. In 2012 ging Kodak failliet. De banken digitaliseren voornamelijk de traditionele functies als betalingsverkeer en administratie. Ze lopen evenwel achter in de digitalisering
en de vermaatschappelijking van de commerciele functie. Waar veel ondernemingen op zoek zijn naar nieuwe verdienmodellen die de bedrijven flexibeler maken, zouden banken in staat moeten zijn om de daarbij behorende financiering te verstrekken. Waar equity crowdfunding in opkomst is moet deze
ontwikkeling versneld worden, om zo het Nederlands bedrijfsleven beter te bedienen. Waar robots in opkomst zijn om experts te ondersteunen bij hun besluitvorming, ligt ook in de financiele sector een markt open. Daarnaast is maatschappelijke relevantie een vorm van succes, die wij de ABN Amro
en haar medewerkers van harte toewensen. We zien dat ook veel vooraanstaande bedrijven in de digitale wereld, zoals Tesla en Google, maatschappelijke relevantie als een sleutelvariabele in hun commercieel beleid beschouwen. Autofabrikant Tesla bijvoorbeeld gaf vorig jaar haar patenten vrij en
riep bedrijven op om met hun kennis een nieuwe generatie batterijen te ontwikkelen omdat `alle auto's elektrisch' moeten worden. Bij Tesla staan de milieudoelstellingen hoog op de agenda. Google heeft de markt van het autonoom rijden opengebroken met de slogan: we gaan door tot alle
auto-ongelukken de wereld uit zijn. De bank die ons bij ABN Amro voor ogen staat formuleert robuuste doelstellingen met betrekking tot haar maatschappelijke functie.

Zoiets kan wanneer de overheid (een deel van) de bank tot nutsbank omvormt, visie toont en maatschappelijk relevante innovatie afdwingt, zoals ze voorheen met de Rijkspostspaarbank ook deed. Wij roepen de leden van de Tweede en nieuwe Eerste Kamer dan ook op om opnieuw het debat over de
toekomst van ABN Amro te voeren. De nu uitgestelde beursgang van ABN Amro dient te worden benut om in ons land een bank te creeren die het verschil maakt. Laat het parlement DNB en AFM oproepen om deze nutsbank te ontwerpen. Zo'n bank zou de maatschappij en daarmee uiteindelijk ook de
staatskas een veel hogere waarde opleveren dan thans is voorzien.

Adjiedj Bakas, internationaal trendwatcher
Reinier Castelein, voorzitter De Unie
Erik Hallers, eigenaar Sublime FM
Wim de Ridder, futuroloog, hoogleraar Universiteit Twente
Eric Smit, oprichter Follow the Money

Deze ingezonden brief verscheen op 31 maart 2015 in de Volkskrant.



In de media:

Nos.nl Top ABN Amro geeft tekst en uitleg



Informatie

Sectoren: Finance
Geplaatst in: Actueel Nieuws, De Unie in het nieuws