"Economische schade door storm kan voorkomen worden"


dinsdag 31 maart 2015

Thuiswerken is even productief als op kantoor

Vandaag ondervond Nederland veel hinder van een hevige storm. Ondanks de waarschuwingen van de KNMI, ANWB en de NS besloten veel mensen toch de weg op te gaan of de trein te pakken naar hun werk. Met als gevolg een dubbele hoeveelheid file in de ochtendspits. Ook strandden sommige
treinreizigers op het station, wegens treinuitval. De precieze economische schade is nog niet bekend, maar uitgaande van eerdere stormen, zal dit in de miljoenen lopen. "Kosten die we niet hoeven te maken", zegt Lucas Wensing, ceo van StartReady. "Met moderne communicatiemiddelen is het
mogelijk om thuis productief te werken. Medewerkers hoeven dus niet per se de weg op of de trein in om hun werk uit te voeren."

Met code oranje (extreem weer) in de noordelijke provincies en code geel (gevaarlijk weer) in de rest van het land, was Nederland gewaarschuwd. Al een dag van tevoren voorspelde de KNMI zware windstoten, die voor gevaarlijke situaties in het verkeer kunnen leiden. Gekantelde vrachtwagens,
omgewaaide bomen, takken op het spoor: ze veroorzaken afgesloten wegen, files en treinvertraging. Ook wordt automobilisten aangeraden om onder deze omstandigheden hun snelheid te minderen. En omdat de Nederlandse wegen sowieso al overbelast zijn, ontstaat makkelijk een verkeerschaos.

Economische schade

De kosten van de storm van vandaag moeten nog berekend worden. Maar eerdere stormen hebben miljoenenschades veroorzaakt. Bij een normale herfststorm zijn de kosten al gauw 1 tot 5 miljoen euro. De storm van januari 2007 heeft het record met 214 miljoen euro. Het Kennisinstituut voor
Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft berekend dat een uur in de file 26,25 euro kost en een uur vertraging met de trein 19,75 euro. In totaal kosten files het bedrijfsleven per jaar ongeveer een miljard euro.

Productief thuiswerken

Volgens Lucas Wensing, ceo van StartReady, is er een betere manier om met stormachtig weer om te gaan: "De economische schade voor het bedrijfsleven kan een stuk lager kunnen uitvallen als alle dappere forenzen thuis waren gebleven. Want thuis kun je met behulp van communicatieoplossingen net
zo productief zijn als op kantoor. Microsoft Lync is een mooi voorbeeld. Hiermee kunnen medewerkers plaats- en tijdonafhankelijk met elkaar samenwerken. Lync integreert alle vormen van communicatie in een tool die zowel op vaste als mobiele apparaten geinstalleerd kan worden. Een medewerker
kan dus vanaf zijn laptop of mobiele telefoon thuis chatten, (video)bellen of documenten delen met collega's elders. Ik zou werkgevers in het geval van een weercrisis dan ook aanraden om werknemers thuis te laten werken. Dit bespaart hen kostbare tijd en frustratie door dichtgeslibde wegen. En
het is een stuk veiliger dan je in een storm op de weg te begeven."

Over StartReady

StartReady heeft als doel kenniswerkers binnen en tussen organisaties met elkaar te verbinden. Technologie maakt dit mogelijk. StartReady is specialist in Microsoft-gebaseerde Unified Communications-oplossingen. Nu nog Microsoft Lync, binnenkort Skype for Business. Het bedrijf standaardiseert
de implementatie en het beheer van Lync-omgevingen en heeft een innovatieve oplossing ontwikkeld voor optimale adoptie van Lync. Ook werkt StartReady continu aan uitbreiding van het Lync-productportfolio. StartReady biedt de software aan in verschillende varianten, van cloud-oplossingen voor
het MKB tot on-premise en virtuele oplossingen voor enterprises. De organisatie is onafhankelijk en werkt op internationale basis samen met gerenommeerde partners als KPN, Tele2, Dell en BT. Ook is StartReady gecertificeerd Microsoft Gold Partner en Premier Support Partner voor Lync. Kijk voor
meer informatie op www.startready.com.

Foto

Download Foto