Nieuwe brug Ouderkerk aan de Amstel stap dichterbij


* home
* nieuws

Op 15 april 2015 hebben de gemeenten Ouder-Amstel, Amstelveen, Stadsregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de realisatie van een nieuwe brug over de Amstel in de provinciale weg N522.

gp0422-Ondertekening Amstelbrug

De N522 is een drukke weg en een belangrijke route voor R-netlijn 300 van Haarlem, via Schiphol naar Amsterdam Arena. De brug over de Amstel - gebouwd in 1936 - nadert het einde van de levensduur en is ook verkeerskundig aan vervanging toe. De provincie heeft samen met partijen een plan
ontwikkeld voor de bouw van een nieuwe brug en de verbetering van de verkeerssituatie.



Het project omvat verdubbeling van de huidige brug en aanpassing van weginfrastructuur aan beide kanten van de brugpassage over de Amstel. Het dicht bij de brug gelegen kruispunt Amstelslag wordt voorzien van verkeerslichten en krijgt een belangrijke rol in de afwikkeling van het
bestemmingsverkeer. Het plan wordt nu verder uitgewerkt en planologisch voorbereid. De lokale bereikbaarheid tijdens de bouw van de brug krijgt in de uitwerking alle aandacht. Realisatie van de nieuwe brug is mogelijk in 2018.



De projectkosten worden geraamd op EUR 33 mln. Amstelveen en Ouder-Amstel en de Stadsregio Amsterdam betalen mee aan het project voor een bedrag van in totaal EUR 7.370.000. De gemeenten dragen bij in de financiering van het project vanwege hun rol als medewegbeheerder. De Stadsregio verleent
een subsidie ten behoeve van het openbaar vervoer en ter verbetering van de verkeersveiligheid.



Er is een werkgroep ingezet om de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk te organiseren. Deze bestaat uit vertegenwoordigers van ondernemers en inwoners van Ouderkerk aan de Amstel en Amstelveen. Zo zijn de horeca van de Amstelzijde en Ouder-Amstel, de agrarische sector en de
winkeliers vertegenwoordigd.



Ook zal de Provincie in samenwerking met de gemeentes een aantal punten nog nader onderzoeken voor optimalisatie. Dit betreft onder andere het ontwerp van de verkeersroutes van en naar de bruggen en de situering van de Noordelijke verbindingsweg. Al aan het begin van de planuitwerking start
het onderzoek naar gebruik van een tijdelijke brug door lokaal autoverkeer. Hierbij zullen de werkgroep tijdelijke bereikbaarheid en de klankbordgroep om inbreng en reactie worden gevraagd.