Aansluiting Edam-Volendam op MijnOverheid.nl


Wat is MijnOverheid? MijnOverheid is uw persoonlijke website voor overheidszaken en bestaat uit drie onderdelen: "Berichtenbox", "Lopende zaken" en "Persoonlijke gegevens". MijnOverheid biedt u toegang tot een persoonlijke postbus waarin u berichten van de overheid ontvangt. Ook kunt u uw
persoonlijke gegevens inzien zoals deze bij de verschillende overheden geregistreerd staan en kunt u uw lopende zaken bij steeds meer overheidsdiensten, zoals de Belastingdienst, Kadaster, RDW, SVB, UWV en de gemeente volgen. Ook wij als gemeente hebben hier een eerste stap in gezet door aan
te sluiten op de MijnOverheid Berichtenbox. De overige onderdelen volgen later.

Wat is de Berichtenbox?

De Berichtenbox van MijnOverheid is uw persoonlijke postbus waarin u post van de hiervoor genoemde overheidsdiensten - en nu ook uw eigen gemeente - digitaal kunt ontvangen. De Berichtenbox is het elektronische alternatief voor de papieren post. In uw Berichtenbox kunt u berichten ontvangen,
bewaren en beheren.
U kunt aangeven van welke overheidsorganisaties u berichten wilt ontvangen. Als er een nieuw bericht in uw Berichtenbox staat, ontvangt u hiervan een notificatie per e-mail (als u heeft aangegeven dat u notificaties wilt ontvangen).

Wat is Lopende zaken?

Lopende zaken geeft u een overzicht van uw lopende en afgeronde zaken bij de overheid. Denk hierbij aan een vergunningaanvraag, een subsidieverzoek, melding of een klacht.
Zo houdt u het overzicht over de status en vindt u de weg naar het bijbehorende elektronische zaakdossier bij de betreffende overheidsorganisatie. U wordt automatisch per e-mail genotificeerd als er een wijziging in een of meerdere zaken is.

Wat kan ik inzien in Persoonlijke gegevens?

Persoonlijke gegevens laat zien waar en hoe u geregistreerd bent bij de overheid. Persoonlijke gegevens geeft inzage in de belangrijkste, landelijke gegevensbronnen. Zo heeft u onder andere toegang tot gegevens uit de Basis Registratie Personen (o.a. woonadres, geboorte, verhuizing, huwelijk,
kinderen), gegevens over uw voertuig (RDW), perceelgegevens van uw huis (Kadaster), uw Digitaal Klantdossier Werk en Inkomen (UWV) en uw WOZ gegevens (Gemeente).

Wat is er nodig om gebruik te kunnen maken van MijnOverheid?

U heeft een DigiD account nodig. Heeft u nog geen DigiD? Ga dan naar www.digid.nl om deze aan te vragen. Heeft u DigiD maar "deze ligt bij de belastingadviseur"? In het verleden kwam het vaak voor dat belastingadviseurs het DigiD van hun klanten kregen om de belastingaangifte in te dienen. Dit
is nooit de bedoeling geweest. Uw belastingadviseur heeft dan namelijk toegang tot al uw persoonlijke gegevens. Tegenwoordig kunt u uw belastingadviseur via DigiD machtigen voor alleen het indienen van de belastingaangifte. Voor meer informatie ga dan naar:
https://www.digid.nl/machtigen/iemand-anders-machtigen/

Welke gemeentelijke zaken kunt u inzien?

Het eerste onderwerp dat onze gemeente via MijnOverheid gaat aanbieden is de facturering van de CAI (kabelnet) in de Berichtenbox. Normaliter wordt geen factuur meer per post verstuurd wanneer iemand zich heeft aangemeld bij MijnOverheid. Nu onze gemeente voor de eerste keer met MijnOverheid
aan de slag gaat, is er voor gekozen om dit jaar de CAI-rekeningen zowel elektronisch als per post aan te bieden. In de toekomst zal iemand die aangegeven heeft gemeentelijke correspondentie op MijnOverheid te willen ontvangen, geen post meer in de brievenbus ontvangen.

Toekomstige ontwikkelingen

Wij verwachten in de nabije toekomst steeds meer zaken via MijnOverheid te gaan aanbieden. Hierbij valt te denken aan status informatie over de aanvraag van parkeerontheffingen en vergunningen via Lopende zaken, belastingaanslagen via de Berichtenbox en inzage in WOZ gegevens en
taxatieverslagen via Persoonlijke gegevens.
Zodra wij in de nabije toekomst meer zaken van onze gemeente via MijnOverheid gaan aanbieden informeren wij u hierover.