Diemen kiest voor zelfbewust profiel | Gemeente Diemen


Diemen kiest voor zelfbewust profiel

28 april 2015

De gemeente Diemen kiest samen met lokale partners voor een zelfbewust profiel in de marketing van de plaats.

Diemen zal zich presenteren als een prima plek om te wonen, winkelen en werken, met eigen kenmerken, een eigen schaal en een meer dan uitstekende bereikbaarheid. De nabijheid van Amsterdam is te beschouwen als een groot pluspunt. Op basis van het gekozen vertrekpunt wordt een
activiteitenprogramma uitgewerkt. Daarbij zullen de partijen als pay-off Daarom Diemen gaan hanteren.

De marketing van Diemen is de afgelopen periode uitgewerkt in samenspraak met een groot aantal lokale partners. Ondernemend Diemen, diverse ondernemers, de ontwikkelaar van Holland Park/Campus Diemen Zuid, de eigenaar van het winkelcentrum Diemerplein, winkeliersverenigingen, culturele
instellingen en verenigingen, evenementenorganisatoren, makelaars en sportverenigingen zijn betrokken. Die inbreng heeft geleid tot een profiel waarin de ligging nabij Amsterdam als een aantrekkelijk aspect van Diemen wordt gebruikt, naast de bijzondere eigenschappen als dorp en de goede
bereikbaarheid. Die kwaliteiten van Diemen gaan we de komende tijd verder uitdragen bij diverse doelgroepen. Dat is niet iets wat de gemeente alleen zal doen en juist daarom vindt de gemeente het onderlinge samenspel zo belangrijk.

Trots op pluspunten

Wethouder Klaasse is tevreden over de nu gekozen richting: "We hebben eerst de kwaliteiten van Diemen geinventariseerd. Daar hoeven we helemaal niet bescheiden over te zijn. Zeker, naast Amsterdam is het allemaal wat kleiner, maar we mogen zelfbewust zijn en trots op onze eigen pluspunten: de
bereikbaarheid, de sociale samenhang, de verenigingen, het groen, de rust. En de nabijheid van Amsterdam kun je dan als een extra pluspunt zien. Dat beeld willen we uitdragen en versterken, voor onze huidige inwoners en bedrijven en ook voor toekomstige. Ik ben nu vooral blij dat we samen met
onze partners deze aanpak kunnen kiezen. Dat geeft vertrouwen voor het vervolg."

Positief vertrekpunt

De betrokken stakeholders toonden zich erg positief over het gekozen profiel en de uitwerking ervan. Mark van Berkum van Ameo Makelaars ziet in de nu gekozen aanpak veel aanknopingspunten voor zijn praktijk: "De positionering dichtbij Amsterdam is er een die op de woningmarkt erg goed past.
Wij gebruiken dat aspect ook dagelijks. Ik hoop dat we dat profiel de komende tijd met alle partners verder kunnen versterken."
Michiel Hatenboer van Theater De Omval is vooral te spreken over de samenwerking op het gebied van citymarketing: "Diemen heeft veel te bieden, zeker op cultureel gebied. Als we het mooie, leuke en interessante aanbod in de gemeente in samenhang kunnen uitdragen, dan kunnen we daar allemaal
van profiteren. Daarom Diemen biedt daarvoor goede mogelijkheden."
Marinus van Dijk, die namens de winkeliersvereniging Diemerplein betrokken is bij de Diemense citymarketing: "Diemen is het echt waard om goed in het licht te staan. Deze positionering, de slogan en de vormgeving zijn wat mij betreft een goed vertrekpunt. Ik zou zeggen: nu samen verder werken
aan een goed profiel van Diemen."
John Cuijpers, voorzitter van de Historische Kring Diemen, ziet een belangrijke rol weggelegd voor de geschiedenis van Diemen: "De identiteit van een plaats wordt in belangrijke mate bepaald door de historie. Het is belangrijk dat mensen die kennen en uitdragen. Ik zie in de citymarketing en
vooral in de samenwerking nu al winst voor Diemen."
Danny Mica, die het Loswal Festival organiseert, is blij met het zelfbewuste karakter van de positionering en de gekozen pay-off: "Diemen is leuk en anders, we zijn kleiner dan Amsterdam, maar hebben zat dingen die de moeite waard zijn. Daar mogen we best trots op zijn en dat moeten we samen
gewoon uitdragen. Met Daarom Diemen gaat dat prima."

Vervolg

Het vervolg van de Diemense citymarketing zal zijn om op basis van de merkpositionering een concreet activiteitenprogramma uit te werken, waarin ook activiteiten van de partners zijn opgenomen. Belangrijke volgende stap is om actiever met evenementen om te gaan. Ook zal er gewerkt worden aan
een Diemens netwerk van stakeholders die zich aan dit merk willen verbinden. Samen met deze groep wil de gemeente aan de slag om Diemen leuker en aantrekkelijker te maken. De klankbordgroep van externe stakeholders die tot nu toe mee heeft gewerkt, is daar uiteraard al een eerste verschijning
van deze samenwerking.

Voor brede en zichtbare introductie van de positionering en de gekozen vormgevingsvariant mikken de partners nu op medio mei.





------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------