Drie tentoonstellingen belichten het fenomeen Wereldtentoonstelling

Naar aanleiding van de 34e Wereldtentoonstelling die dit voorjaar opent in Milaan, belicht Het Nieuwe Instituut van 26 april t/m 23 augustus het fenomeen in drie tentoonstellingen: Wat is Nederland, Tuin van Machines en GLAS. Terugkerende vraag in het programma is: onder welke condities komt innovatie tot stand, en welke rol spelen ontwerpers in dat proces?

Van oudsher komen in de massaal bezochte Wereldtentoonstellingen sterk uiteenlopende ambities samen, waarbij boven alle verschillen uit het geloof in vooruitgang overheerst. Op de meest spectaculaire wijzen hebben de evenementen - die iconische bouwwerken als de Eiffeltoren in Parijs en het Atomium in Brussel opleverden - telkens een toekomstbeeld gepresenteerd waarin technologische innovatie het onbereikbare dichterbij bracht. Het vermogen van ontwerpers om het ongeziene in beeld te vangen, is voor Het Nieuwe Instituut een belangrijke drijfveer voor het ontwikkelen van een uitgebreid programma rond het thema van de Wereldtentoonstelling.

Gewoontegetrouw worden de laatste ontwikkelingen op het gebied van techniek en industriele productie op de Wereldtentoonstelling gekoppeld aan de culturele en sociale progressie van landen en gemeenschappen. Meer of minder expliciet wenst ieder paviljoen de nationale identiteit van het land uit te dragen, en tegelijk een signaal af te geven van zijn morele, politieke of economische superioriteit. Zowel de Wereldtentoonstelling als geheel als de afzonderlijke landenpaviljoens komen voort uit een gelegenheidscoalitie van staten, marktpartijen en sociaal-culturele instanties. Hun ambities worden samengebald in een architectonisch statement (het paviljoen), een verhaallijn (de expositie), en een presentatiewijze (media en objecten). De cruciale rol van (technologische) innovatie voor nationale economieen en culturen staat daarbij altijd voorop, vraagtekens worden er nauwelijks geplaatst. Maar hoe nationaal is innovatie tegenwoordig nog te duiden? En welke rol kan het culturele domein nog claimen in de steeds meer marktgedreven innovatieketens?

Programma

Wat is Nederland. 14 deelnames aan de Wereldtentoonstelling In de tentoonstelling Wat is Nederland schetst curator Stephan Petermann (OMA-AMO) een portret van 14 Nederlandse bijdragen aan de Wereldtentoonstellingen sinds 1910. Petermann laat zien hoe per keer in een unieke coalitie van ondernemers, politici, kunstenaars en ontwerpers een toekomstbeeld van Nederland tot stand wordt gebracht.

GLAS. Voertuig van vooruitgang

De tentoonstelling GLAS toont niet alleen de evolutie van het oudste door mensen vervaardigde materiaal, maar tevens hoe glas al eeuwenlang een motor achter de vooruitgang is.

Tuin van Machines

De tentoonstelling Tuin van Machines speculeert op een nabije toekomst waarin de tegenstelling tussen natuur en technologie is opgeheven en kunstmatige en natuurlijke wezens samenleven binnen een nieuw ecosysteem.

Kijk voor overige programmaonderdelen op worldexpo.hetnieuweinstituut.nl