Terugkombijeenkomst oud-deelnemers Leergang Communicatie en Fondsenw..


Terugkombijeenkomst oud-deelnemers Leergang Communicatie en Fondsenwerving 5-5-2015



Inhoud en uitwisseling over communicatie en fondsenwerving

Op woensdag 22 april vond op Centrum Vronesteyn een terugkombijeenkomst plaats voor oud-deelnemers van het bisdom Rotterdam aan de eerste drie edities van de Leergang Communicatie en Fondsenwerving. Ruim twintig mensen kwamen bijeen in Voorburg voor een inhoudelijke avond en uitwisseling.

Cursusleider Baukje Stam leidde de avond. Zij ging onder meer in op de vragen die deelnemers vooraf konden inzenden. In tien punten resumeerde Baukje de Leergang. Van `1. Kies bewust een positionering van de parochie' met kernwaarden die aantrekkelijk zijn naar buiten en verbindend naar
binnen, en `2. Benoem je belangrijkste doelgroepen' tot `10. Bewegen (activiteit!) is kansen creeren'.

Inzichten toepassen
Voorafgaand aan de bijeenkomst waren de deelnemers gevraagd wat zij met de inzichten uit de Leergang hadden gedaan. Vanuit de H. Nicolaasparochie in Zoetermeer (22.000 ingeschreven katholieken) lichtte Annie Kamphuis op de bijeenkomst toe hoe zij de huisstijl en de website van de parochie
vernieuwden en inzichten uit de Leergang bij gebruikten. Er werden kernwaarden benoemd en ruimte ingericht op de site voor de antwoorden op de vragen die parochianen in de praktijk aan het parochiesecretariaat stellen.

Parochies die de actie Kerkbalans persoonlijker maken, door bijvoorbeeld de brieven in januari af te geven en weer op te halen, verbeteren over het algemeen hun resultaten. Maar een persoonlijke aanpak leidt ook tot meer kritische reacties van parochianen, juist omdat de aanpak persoonlijker
is. Baukje Stam: "Als je de actie Kerkbalans persoonlijker maakt, krijg je reacties. Zorg dat je daar goed op voorbereid bent. Train vrijwilligers die langs de deuren gaan om niet in de verdediging of in discussie te gaan, maar negatieve punten en kritiek op te schrijven en de informatie terug
te koppelen naar de parochie."

`Er is nog veel missiewerk te doen'
Daarna sprak Kerkbalansconsulent Ad Sosef over de Kerkbalansconsulenten uit parochies, die actief zijn in het bisdom Rotterdam om andere parochies te ondersteunen met advies. Hij vertelde hoe een parochie door fondsenwervende activiteiten te organiseren de geldwerving, maar daarnaast ook de
parochieopbouw een impuls kan geven. "Wat we in parochies vaak zien, is dat mensen de actie Kerkbalans alleen moeten uitvoeren zonder werkgroep Kerkbalans, de brief van vorig jaar gebruiken, de ledenadministratie nog veel beter in zouden kunnen zetten. Er is nog heel veel missiewerk te doen,"
constateerde hij en nodigde de aanwezigen daarom uit om ook Kerkbalansconsulent te worden. "Er is al een nieuwe consulent die mee gaat doen. Je adviseert, denkt mee, begeleidt zoveel plekken als je aankunt en wordt ondersteund door het bisdom. We horen en zien wat er gebeurt in de parochies,
kunnen parochies met elkaar in contact brengen, meedenken en zo de actie helpen verbeteren."

Parochiesites
Omdat er ook vragen waren gesteld over waar je aan moet denken bij de parochiesite, nam Eric van den Berg (ISI Media) daarna met de aanwezigen de `tien geboden voor een goede parochiesite' door. Ga eens na op welke websites je zelf graag komt en waarom, hield hij voor, en zorg dat je website
je kernwaarden uitstraalt in woord en beeld en daad (activiteiten). Ben niet bang om met de deur in huis te vallen en zorg dat je to the point bent.

Betrokkenheid creeren
Daarna sprak Jean Marie Bosch kort over betrokkenheid en gemeenschapsgevoel in de parochie en hoe je mensen kunt motiveren om intensiever mee te doen. Jean Marie Bosch is bestuurslid van de parochie H. Maria Sterre der Zee in Den Haag en oud-deelnemer aan de Leergang. "Het gaat erom dat je het
gevoel krijgt dat je samen dingen kunt doen. Goed nieuws is motiverend, maar financiele problemen kunnen ook motiverend zijn. Zorg dan dat je een duidelijke probleemstelling hebt en maak mensen deelgenoot van het probleem en van de oplossing."

Nieuwe impulsen voor geldwerving
Daphne van Roosendaal, communicatiemedewerker van het bisdom, nodigde de aanwezigen tot slot uit voor de diocesane bijeenkomst over geldwerving op 20 mei. Op die avond zal het bisdom met parochies verder nadenken over nieuwe impulsen voor de actie Kerkbalans.

* Voor aanmelding en meer informatie over de diocesane impulsbijeenkomst over geldwerving, zie: Bijeenkomst Laurentiusjaar: Geldwerving om Kerk te kunnen zijn
- Uitnodiging
- Programma

Aanmelden kan tot 12 mei 2015 via het emailadres laurentiusjaar@bisdomrotterdam.nl. Graag bij uw aanmelding aangeven of u om 18.00 uur aanwezig bent bij de maaltijd, of om 19.00 uur aansluit.