Airbnb slaapt nooit op Twitter en Facebook

Tjitske Boots | 5 Mei 2015 | Media & Entertainment, Momentum, Social Media Research, Social media monitoring |

Airbnb wordt veel besproken op social media. Dat blijkt uit social media marktonderzoek van Multiscope met Momentum. Airbnb is in de periode van 24 februari t/m 1 mei 2015 meer dan 5.000 keer genoemd in berichten op Facebook en Twitter. Het meest besproken onderwerp is het misbruik van Airbnb door pandjesbazen in Amsterdam. Parijs is de meest besproken bestemming en Uber wordt vaak genoemd in combinatie met Airbnb.

Airbnb vooral besproken door mannen

De meeste berichten over Airbnb komen van mannen. De berichten gaan vooral over de actualiteit rondom Airbnb. Men post meer berichten met een positief sentiment dan met een negatief sentiment: de sentimentindex is +13. Vrouwen plaatsen wat meer berichten met een positief sentiment (22%) dan mannen (15%).

Vooral Parijs populair als Airbnb-bestemming

De meest besproken Airbnb bestemmingen op Twitter en Facebook zijn Parijs, Berlijn en Londen. Deze berichten zijn vooral afkomstig van mensen die een Airbnb adresje zoeken. Parijs staat met stip op nummer 1. Dat is ook logisch, want Parijs heeft meer dan 40.000 Airbnb adressen en is daarmee de grootste Airbnb stad ter wereld. Londen heeft 23.000 Airbnb adressen. Hoeveel adressen Berlijn precies heeft is niet bekend.

iemand die een AirBNB-adres kan aanbevelen in Parijs voor vijf personen? #dtv

-- Bart Van Belle (@bartvanbelle) 19 april 2015

Misbruik Airbnb door pandjesbazen zorgt voor piek

Het meest besproken Airbnb-onderwerp op Facebook en Twitter gaat over het nieuwsbericht van 4 april: "Pandjesbazen misbruiken Airbnb in Amsterdam". Pandjesbazen zouden de regels voor verhuur en brandveiligheid omzeilen en in feite illegale hotels runnen. Op 4 april werden maar liefst 387 berichten gepost. Naast de berichten over het misbruik van pandjesbazen heeft men het ook veel over andere nieuwsberichten, zoals de investering van 1 miljard voor uitbreiding van Airbnb en het aanbieden van accommodaties in Cuba.

Airbnb en Uber veel voorkomende combinatie

Uit de associaties blijkt dat Airbnb vaak in een adem wordt genoemd met Uber. Dit komt doordat Airbnb en Uber de bekendste initiatieven van de deeleconomie zijn. Twee weken geleden bleek al uit onze social media analyse dat Uber net als Airbnb een geliefd onderwerp is op social media. Ook bij Uber schiet het aantal berichten omhoog wanneer de dienst in de actualiteit is. Bij beide stond afgelopen maanden bovendien het onderwerp "illegaliteit" centraal in de berichten; pandjesbazen misbruiken Airbnb om illegale hotels te runnen en er was een inval bij UberPOP omdat chauffeurs er zonder vergunning taxidiensten verlenen.

Momentum en social media

Het monitoren van berichten laat zien hoe men op social media praat over verschillende onderwerpen. Met aanvullende analyses naar leeftijd en geslacht volgt er meer inzicht in de doelgroep. Social media monitoring geeft de mogelijkheid om een evaluatie efficient uit te voeren. Multiscope biedt met Momentum de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan met Social Media Research. Uiteraard staan onze project managers ook klaar om u hierin te assisteren! Voor meer informatie over de mogelijkheden neem contact op met Multiscope via 073-6212122 of verkoop@multiscope.nl.