Zorg nieuwe stijl begint vorm te krijgen in Den Haag


Zorg nieuwe stijl begint vorm te krijgen in Den Haag

Gepubliceerd:
28 mei 2015

Laatste wijziging:
28 mei 2015

Haagse ouderen, mensen met een beperking en kwetsbare groepen weten over het algemeen goed waar zij terecht kunnen voor hulp en ondersteuning. Tot nu toe heeft vrijwel iedereen die dat nodig had de juiste hulp gekregen. Toch zijn ook in Den Haag de komende jaren maatregelen nodig om de
dienstverlening op peil te houden. Dat blijkt uit de eerste kwartaalrapportage wmo 2015.

In het eerste kwartaal van 2015 heeft de gemeente Den Haag 8500 aanvragen voor hulp en ondersteuning ontvangen. Hiervan kon 80 procent binnen de wettelijke termijnen worden afgehandeld. Oorzaken voor de vertraging in de overige 20 procent zijn de problemen bij de SVB met het persoonsgebonden
budget (pgb), complexiteit van de vragen en de keuze om met nieuwe klanten een persoonlijk gesprek te voeren, wat extra tijd vraagt. De SVB heeft de gemeente inmiddels de benodigde informatie gestuurd om clienten met een pgb verder te helpen. En de gemeente heeft tijdelijk extra personeel
ingezet en de werkprocessen verbeterd, waardoor ook de overige achterstanden snel weggewerkt kunnen worden.

Een aantal aanbieders van dagbesteding en andere vormen van begeleiding heeft de gemeente laten weten niet uit te komen met de vastgestelde tarieven. Het blijkt vooral te gaan om aanbieders die veel clienten hebben met een zwaardere zorgbehoefte. Voor deze groep heeft de gemeente eerder dit
jaar een eenmalige subsidieregeling ingesteld. Inmiddels hebben 9 van de 40 aanbieders hiervoor een aanvraag ingediend. De andere zorgaanbieders hebben aangegeven dat zij wel uitkomen met de tarieven.

Wethouder Karsten Klein (Zorg en Welzijn): "We hebben nu de eerste ervaringen opgedaan met de nieuwe manier van werken in de zorg. Het is goed om te zien dat we vrijwel iedereen die dat nodig heeft de juiste hulp en ondersteuning kunnen bieden. Dat is mede te danken aan onze compensatie voor
de rijksbezuinigingen op de hulp bij het huishouden en aan de inzet van vrijwilligers en maatschappelijke en levensbeschouwelijke instellingen. Maar op de langere termijn gaan we ook hier de gevolgen van de bezuinigingen merken. Zeker als we vanaf 2016 minder geld krijgen van het Rijk."

De gemeente Den Haag heeft zich bij het invoeren van de nieuwe zorgtaken vooral gericht op het in beeld brengen van klantgroepen en het informeren van klanten. Via de campagne `Den Haag deelt uw zorg' informeert de gemeente inwoners over waar zij terecht kunnen voor hulp en ondersteuning.
Hagenaars die vragen kunnen terecht op www.denhaag.nl, bij de telefonische klantenservice, of bij een van de 21 Servicepunten in de stad. Mensen die meer hulp nodig hebben worden doorverwezen naar een sociaal wijkzorgteam. Daarin werken de verschillende hulpverleners en zorgaanbieders in de
wijk samen. Per mei 2015 zijn 15 sociale wijkzorgteams actief.

Om eventuele calamiteiten snel te kunnen oplossen heeft de gemeente een `wmo meldpunt' ingericht. In het eerste kwartaal zijn hier geen meldingen van ernstige situaties binnengekomen. De 70 meldingen die wel binnenkwamen leverden goede informatie op ter verbetering van de dienstverlening.
Onderzocht wordt of het meldpunt kan worden geintegreerd met de reguliere klantenservice.