Konica Minolta rekent op augmented reality-technologie voor toekomstige productinnovaties

Amsterdam - 28. May 2015

Voor de vierde keer sponsort Konica Minolta als Global Partner het Pioneers Festival op 28 en 29 mei in Wenen. Hiermee zet het bedrijf zich wederom in om start-ups te ondersteunen op zakelijk gebied waarbinnen ook Konica Minolta actief is. Ooit begonnen met een investering in de Oostenrijkse start-up Wikitude - 's werelds grootste mobiele augmented reality (AR)-technologie-leverancier voor smartphones, tablets en digitale brillen - richt Konica Minolta zijn activiteiten nu op het bieden van zakelijke AR-oplossingen, evenals het handelen als een goede partner voor klanten in samenwerkingsverbanden. Bij augmented reality wordt digitale content aan de echte wereld toegevoegd.

Digitalisering naar een visueel niveau brengen

Augmented reality brengt de voortdurende digitalisering van de economie naar een ander - een visueel - niveau. De waarde voor bedrijven komt voort uit relevante integratie in zakelijke IT-systemen en analytics-instrumenten. Dit is een gebied waarin Konica Minolta een enorme hoeveelheid deskundigheid levert. Bovendien komen er door de integratie van AR in Managed Content Services (MCS) en Enterprise Content Management (ECM), nieuwe toepassingsgebieden zoals real-time dynamische tekstvertaling, intelligente archivering en het in kaart brengen van processen tot stand. Door de vorming van MCS/ECM zijn er ook meer automatiseringprocessen mogelijk, zelfs op plaatsen waar werkplekken geen eigendom zijn, zoals magazijnen, ziekenhuizen en bouwplaatsen. Daarnaast heeft Konica Minolta meer oplossingen voor verticale markten waarin AR de mogelijkheid heeft om de massamarkt, zoals de gezondheidszorg, onderwijs en retail, te veroveren.

"Augmented reality zal ons leven op alle gebieden veranderen en mogelijkheden bieden die we vandaag niet eens voor mogelijk houden. Je hoeft je alleen maar voor te stellen dat, in de toekomst, alle promotiematerialen augmented reality-elementen bevatten - ongeacht of het een reclameposter is, een reclamezuil in een voetgangersgebied of een bedrijfsbrochure. Konica Minolta ziet grote mogelijkheden in de markt en wij hebben ons tot doel gesteld de voorkeurspartner te zijn voor zakelijke AR-oplossingen", zegt Ruud van Soest, Manager Marketing Business Development bij Konica Minolta.

Meer samenwerkingsverbanden met andere vooraanstaande AR-bedrijven

Vorig jaar kondigde Konica Minolta zijn initiele investering aan in de Oostenrijkse start-up Wikitude. Door de nauwe samenwerking met Wikitude heeft Konica Minolta toegang tot 's werelds grootste mobiele AR-technologie: met tienduizenden ontwikkelaar-accounts en duizenden gepubliceerde AR-apps is Wikitude uitgegroeid tot het AR-platform.

Door samen te werken met twee andere start-ups, namelijk Insider Navigation en Anyline, beiden ook uit Oostenrijk, is Konica Minolta zijn AR-aanpak verder aan het verstevigen. Insider Navigation biedt de eerste op de millimeter nauwkeurige indoor navigatie, gebaseerd op augmented reality, zonder gebruik te maken van extra hardware (patent is aangevraagd). Anyline is een mobiele tekstherkenningstechnologie die smartphones in staat stelt om alle tekst in het gezichtsveld van de camera om te zetten in digitale output, zoals voor het scannen van bloedsuikermeters, gas- en stroommeters en betaalkaarten.

"Augmented reality heeft de potentie om de achtste massamarkt te worden"

Volgens mobiele industrie-analist Tomi Ahonen heeft augmented reality de potentie om `de achtste massamarkt te worden na print, opnames, film, radio, tv, internet en mobiel.'* Er wordt een marktvolume voorspeld dat kan oplopen tot 150 miljard dollar in 2020**.

* http://www.cnet.com/news/the-next-big-thing-in-tech-augmented-reality/

** Digi-capital, Augmented/Virtual Reality to hit $150 billion disrupting mobile by 2020, http://www.digi-capital.com/news/2015/04/augmentedvirtual-reality-to-hit-150-billion-disrupting-mobile-by-2020/

Klik hier om de Konica Minolta/Wikitude MCS video te bekijken voor potentiele toepassingsgebieden: https://vimeo.com/113510860

Klik hier voor meer persmateriaal met betrekking tot Pioneers Festival en augmented reality (AR): http://pioneers.konicaminolta.eu/

Over het bedrijf

Over het Pioneers Festival

Ieder jaar nemen ongeveer 2500 deelnemers deel aan het Pioneers Festival in Wenen, Oostenrijk, een van de meest prominente en belangrijke technologie-festivals in Europa. Het event informeert en brengt Europese start-ups, gevestigde bedrijven en investeerders samen. Door het ondersteunen van start-ups helpt Konica Minolta jonge ondernemers met het in praktijk brengen van innovatieve ideeen.

Kijk voor meer informatie op: http://pioneers.io/festival2015/

Over Konica Minolta Business Solutions Nederland BV

Konica Minolta Business Solutions Nederland BV, gevestigd in Amsterdam, Nederland, is een volledige dochter van Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH, gevestigd in Langenhagen, Duitsland. Het hoofdkantoor bevindt zich in Tokio, Japan. Het bedrijf levert producten, systemen, diensten en software-oplossingen die voorzien in de behoefte van kantoor- en productie print-omgevingen, op het gebied van documentoplossingen. Het productaanbod omvat kleur en zwart-wit multifunctionals, productie printsystemen, laser printers en all-in-one printers. Daarnaast levert Konica Minolta managementsoftware, waarmee alle systemen naadloos kunnen worden geintegreerd in bestaande werkprocessen en IT-omgevingen. Om klanten optimaal te ondersteunen met kwalitatief hoogwaardige en duurzame oplossingen, investeert Konica Minolta continu in onderzoek en ontwikkeling en zet daarmee regelmatig nieuwe normen voor de gehele printindustrie op het gebied van innovatie, groen en veiligheid. Konica Minolta is binnen EMEA actief in meer dan 50 landen. Meer informatie over Konica Minolta Business Solutions Nederland BV is te vinden op de website: http://www.konicaminolta.nl/business-solutions, op de blog http://www.hetnieuweprinten.nl/ of kom in contact via http://www.facebook.com/KonicaMinoltaNL of Twitter via @KonicaMinoltaNL

Contactgegevens

Voor algemene informatie over Konica Minolta Business Solutions Nederland BV kunt u contact opnemen met:

Caroline Arts

Marketing Communications Expert

Telefoon: 020 - 658 42 76

Email: caroline.arts@konicaminolta.eu

Voor verdere persinformatie of fotomateriaal kunt u contact opnemen met OCTANE PR:

OCTANE PR

Telefoon: 040 266 11 30

E-mail: konicaminolta@octanepr.com

Illustratiemateriaal kunt u ook vinden op: http://www.konicaminolta-images.com/