Gewijd voor een zware taak


Gewijd voor een zware taak 3-6-2015


(Foto: R. Mangold)

Priesterwijding Bertran van Paassen en diakenwijding Frank Steijger

Ongeveer 800 mensen woonden op zaterdag 30 mei de eucharistieviering bij, waarin Mgr. Van den Hende Bertran van Paassen tot priester wijdde en Frank Steijger tot diaken. De viering vond plaats in de HH Laurentius en Elisabeth Kathedraal in Rotterdam en werd muzikaal opgeluisterd door de
Kathedrale Laurentius en Elisabeth cantorij o.l.v. Marc Schaap. Sopraan Rasha Mansour was solist en Aad de Kort organist. Tijdens de viering speelde ook het `Michiel Adriaenszoon de Ruyter Kwintet' van de Marinierskapel van de Koninklijke Marine. Diaken Frank Steijger is werkzaam in het
pastoraat ten behoeve van de krijgsmacht (legerordinariaat).

Familia Dei
Plebaan Chris Bergs van de kathedraal sprak het openingswoord. Hij heette iedereen van harte welkom. "Met velen bent u gekomen en, terecht, overal vandaan," benadrukte hij het belang van de wijding als diocesane viering. Dat deed ook Mgr. Van den Hende tijdens zijn homilie: "Door handoplegging
en gebed zullen Bertran en Frank priester en diaken worden. Het is belangrijk dat we deze liturgische plechtigheid met zovelen vieren, met familie, echtgenote, vrienden en veel parochianen. We staan rond de wijdelingen als Familia Dei, als familie van God."

Dankbaarheid aan God
Daarbij past dankbaarheid, gaf de bisschop aan: "Vandaag hebben onze wijdelingen volmondig en met hun hele hart gezegd: `Ja, Heer, hier ben ik.' Dat is een geloofsbelijdenis, niet alleen ten overstaan van de bisschop en ons als volk van God, maar ook tegenover de Heer zelf. Het betekent dat je
gelooft in de verrijzenis, in de roepstem van de opgestane Heer, en niet zozeer je vertrouwen stelt in je eigen kracht, maar in de kracht die God je geeft. Ja, hier zijn de wijdelingen van vandaag en wij mogen zeggen: wij danken God. Je wordt geen priester of diaken voor jezelf, maar voor het
volk van God. En daarom is de Familia Dei dankbaar jegens God."

Moeilijkheden en beproevingen
De bisschop ging, voorbij de feestdag die de wijdingsdag is, ook met nadruk in op moeilijkheden en beproevingen die met het ambt van priester en diaken gegeven zijn: "Christus, de verrezen Heer, zegt tegen Petrus (Johannes 21, 18): je zult naar plaatsen gaan waar je liever niet heengaat. Jezus
zinspeelt daarmee op de dood. En inderdaad zijn de apostelen in staat, in kracht van de Geest - vol van het vuur en de vrede van de Heer - hun leven te geven voor de Heer. We zouden nu vandaag kunnen zeggen: dat was vroeger, we zitten hier toch veilig. Maar vergeet niet hoe ook in onze dagen
mensen omwille van het geloof in Jezus worden vervolgd en zelfs worden onthoofd."

Geestkracht
"Je leven geven is niet alleen aan de orde wanneer je sterft voor het evangelie. De Heer volgen en de moeilijkheden die daarbij horen beginnen al eerder dan op het moment van een doodsbedreiging, het gaat ook over momenten als het zwaar is en taken je boven het hoofd lijken te groeien. Niet
voor niets staat in de liturgie van vandaag (bij de uitverkiezing van de kandidaten) dat je wordt gewijd voor `een zware taak'. Het is groot en veeleisend, maar het is met de Heer samen. En als je gewijd wordt, mag je op zijn geestkracht rekenen, de sterkte van de sacramentele genade, en de
`genade van staat', zoals dat heet. Ons leven als leerlingen van Christus wordt getekend door het onderweg zijn met de Heer. We weten niet wat ons te wachten staat, vervolging of vergrijzing, krimp of nieuwe kansen. Maar alles wat we meemaken, is in de tegenwoordigheid van de Heer. Niets van
wat ons overkomt is zonder zijn aanwezigheid."

Geloof en moed
En tot de wijdelingen zei de bisschop: "Ik hoop dat jullie de moed hebben om vast te houden aan het geloof. Ik bid dat de Heer jullie de moed geeft moeilijkheden te boven te komen en wanneer het moeilijk is niet te denken: hebben ze me in de steek gelaten? Is mijn roeping een vergissing? Laat
God mij alleen? Nee, dan is het juist de kans bij uitstek om te getuigen dat de Heer naast je staat en voor je uit gaat. Dat geldt voor iedere gewijde bedienaar en uiteindelijk ook voor alle andere gelovigen. We mogen we ons vastklampen aan de Heer. Hij houdt ons vast, zodat wij kunnen
getuigen van zijn liefde en trouw, in kracht van de Geest."

(Foto's: P. van Mulken en R. Mangold)