Verhagen: Steun Rijk nodig voor provinciale infra


Door Redactie, 08 juni 2015

"Je kunt misschien op snelwegen nog wel doorrijden, maar daarna loop je vaak vast. Veel regionale wegen, inclusief bruggen en viaducten zijn te smal, te oud, te gevaarlijk. En ook op het spoor en met de vaarverbindingen moet het dringend beter. Maar het Rijk is vaak de remmende factor. Daarom
moet politiek Den Haag bijspringen met extra geld."

Dat zegt Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. Deze week maakt hij een ronde door de provincies. "Ook buiten de Randstad staat doorstroming en veiligheid onder druk. Juist op rijkswegen die regionaal zo belangrijk zijn. We zien dat alle provincies daar graag snel iets aan willen
doen. Voor die versnelling hebben ze vaak ook budget. Maar vaak is het Rijk erbij betrokken en dan wreken zich de grote bezuinigingen van de afgelopen jaren. Veel projecten werden vertraagd, uitgesteld, soms heel ver de toekomst in. De provincies betalen het gelag."

Veiligheid

Verhagen maakt zich zorgen: "Het gaat om meer dan alleen economische kracht. Minstens zo belangrijk zijn de leefbaarheid en vooral veiligheid in de regio's. Op provinciale wegen gebeuren de meeste ongelukken, met de meeste slachtoffers. Er liggen goede plannen klaar, we weten wat er moet
gebeuren. Provincies doen ook al veel, maar kunnen bij een flink aantal projecten niet verder omdat het Rijk op de rem trapt. Zo kunnen soms zelfs de meest dringende knelpunten niet tijdig aangepakt worden. Het is dus logisch dat het kabinet dieper in de buidel moet tasten. Want het gaat
altijd om aansluitingen op het nationale spoor-, vaar- of wegennet. Het hoofdnet en het `onderliggende net' moeten beide op orde zijn, ander krijg je geen doorstroming. De keten is zo sterk als de zwakste schakel. Nederland is niet af, dat is ook hier weer duidelijk. Laten we dus samen snel
werk maken van al die zwakke schakels!"

Ondergeschoven kindje

De oorzaken zijn voor Verhagen duidelijk: "Er is jarenlang te weinig geinvesteerd in regionale infrastructuur, die is het ondergeschoven kindje. We hebben daarover in maart al aan de bel getrokken bij de Provinciale Statenverkiezingen. Met veel politici uit de regio's hebben we goede
gesprekken gehad en we zien prima maatregelen terug in de provinciale akkoorden. Vrijwel iedereen is ervan doordrongen dat er op tal van plekken sneller aan de infra gebouwd en verbouwd worden. Anders loopt het onherroepelijk vast, met alle gevolgen voor de veiligheid, werkgelegenheid en
leefbaarheid voor al die miljoenen mensen die toevallig niet in de Randstad wonen."

Bouwbus

Verhagen begint vandaag aan een week waarin hij met een speciale Bouwbus door Nederland toert. "In de aanloop naar de Dag van de Bouw op zaterdag 13 juni trekken we deze week de provincies in, elke dag weer op andere plaatsen. Provinciale politici, bouwers en media reizen mee. Vandaag
(maandag) in Friesland en Groningen, morgen in Oost-Nederland en zo verder. Maar altijd met scherpe aandacht voor infra. Veel daarvan is oud. Aangelegd in de jaren '70 of daarvoor, afgestemd op de verkeersdruk van toen. Maar die is fors toegenomen. We hebben te maken met veel meer verkeer en
vaak ook zwaardere voertuigen. Het systeem is heel kwetsbaar geworden. We zien het elke week meerdere keren: een ongeluk op een kritische plek, en een hele regio beleeft weer urenlang een verkeersinfarct. Dat moet veel beter kunnen."

Waar sluit het niet goed aan?

Bekijk hier de kaart.

De top 10 die voor 2020 uitgevoerd moet worden ziet er zo uit:

1. Aquaduct in de A6

De brug heeft een beperkte doorvaarthoogte van slechts 3,60 meter en moet regelmatig open voor de scheepvaart, met name in de zomer. En dat in een periode dat de verkeersintensiteiten op de A6 ook hoger liggen, wat tot vrij lange files leidt. Project is door bezuinigingen door het Rijk
geschrapt, maar de provincie Friesland wil de mogelijkheden om voor te financieren bekijken.

2. Verbreding sluizen Kornwerderzand

Bredere sluis bidet kansen voor de havens in het IJsselmeer voor (jacht-)bouw en onderhoud van grotere schepen. Volgens berekeningen leidt een brede sluis tot een omzetstijging in de scheepsbouwsector van 65 miljoen per jaar en zo'n 300 extra arbeidsplaatsen.

3. Spoorlijn Emmen - Stadskanaal - Veendam - Groningen
Het is de ontbrekende schakel in een verbinding tussen de steden Groningen en Emmen.

4. Aanleg/vergroten Zeesluis Delfzijl
De zeesluizen in Delfzijl vervullen een belangrijke rol in de Noord-Nederlandse economie. De Delfzijlster industrie is direct afhankelijk van een goed functioneren van de sluizen voor aan- en afvoer van goederen. Als schepen te lang moeten wachten zullen ze de havens gaan vermijden.

5. Aanpak knooppunt Bankhoef A50/A326
De zorg die de gemeenten Nijmegen, Beuningen, Oss, Bernheze en Veghel hebben geuit, is een verslechtering van de onderlinge bereikbaarheid tussen Brabant en Gelderland door een aanzienlijk toegenomen filedruk op de A50 sinds de opening van de nieuwe Waalbrug (mei 2013). Behalve een ongewenste
vertragingsduur, leiden deze files ook tot onveilige verkeerssituaties.

6. Verbinding A8-A9
Het ontbreken van een goede oost-westverbinding zorgt dagelijks voor files op de provinciale wegen N203 en N246. Een betere verbinding tussen de A8 en A9 is van groot belang om deze verkeersproblemen op te lossen. De verkeersproblemen leiden bovendien tot ernstige overlast in Krommenie en
Assendelft, zoals sluipverkeer, geluidhinder en slechte luchtkwaliteit.

7. N9 Alkmaar - Den Helder 2x2
Rijksweg N9 is de kortste verbinding tussen Alkmaar en Den Helder. De N9 is daarom de hoofdverbinding in de westelijke Kop van Noord-Holland: het heen-en weer reizend verkeer tussen Den Helder, Texel en de regio Alkmaar is aangewezen op deze weg. Een weg als de N9 moet veilig zijn en het
verkeer moet vlot kunnen doorrijden. Dit is momenteel niet het geval. Een verdubbeling van deze weg naar 2x2 rijstroken komt de verkeersveiligheid en doorstroming ten goede.

8. Verbeteren veiligheid en doorstroming N59
Een verdubbeling van de N59 vanaf de afslag Philipsdam tot aan het Hellegatsplein is goed voor de werkgelegenheid en de lokale economie op de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland. Voor forensen die hier willen wonen, en voor het recreatieverkeer uit binnen- en buitenland ontstaat
een betere verbinding met de Randstad.

9. A2 Eindhoven - Weert
Dit stuk A2 is tot nu toe altijd buiten beeld gebleven, terwijl dagelijks files worden waargenomen voor knooppunt Leenderheide die reiken tot in Limburg. Op het onderliggende wegennet bestaat meer dan 35% van het verkeer nu al uit `omrijders'. Er is sprake van economische en milieuhinder door
deze flessenhals op de A2.

10. Verdubbeling spoor bij Ravenstein
Een verdubbeling van het spoor is nodig om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden. Gevreesd wordt dat de brug bij Ravenstein als bottleneck werkt voor deze toename. Door het enkelspoor werken vertragingen (ook volgens reizigersorganisatie Rover) als een sneeuwbaleffect door op
treinen in beide richtingen, zowel naar Den Bosch als Nijmegen.