Meer dan toegang tot onderwijs, streven naar kwaliteitsvol onderwijs


Datum: 08 juni 2015

Mathilde

De Europese ontwikkelingsdagen, georganiseerd door de Europese Commissie, vormen een toonaangevend Europees forum waar er vragen en uitdagingen rond ontwikkelingssamenwerking besproken worden. In het Europees Jaar voor Ontwikkeling, kregen deze twee dagen een bijzondere bijklank.

Ter gelegenheid van editie 2015, namen Hare Majesteit Koningin Mathilde en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Alexander De Croo, deel aan het debat over het recht op kwaliteitsonderwijs.

In de openingsspeech sprak Koningin Mathilde over kwaliteit van het onderwijs als essentieel element voor duurzame ontwikkeling. Kwaliteitsvol onderwijs biedt niet alleen oplossingen voor talrijke problemen waarmee het individu te kampen heeft, maar het draagt, in bredere zin, bij aan de
ontwikkeling van een gemeenschap of zelfs een maatschappij. Het is een fundamenteel mensenrecht en een kracht voor de menselijke waardigheid.

In het debat dat volgde, legde Alexander De Croo de focus op de uitdagingen op vlak van onderwijs, de digitale agenda en de impact ervan op het gebied van onderwijs, alsook de Belgische prioriteiten inzake onderwijs. In dit opzicht benadrukte hij het belang van onderwijs voor meisjes. Dat
heeft immers een positief effect op de economische, menselijke en sociale ontwikkeling. De Belgische Ontwikkelingssamenwerking heeft in het bijzonder aandacht voor beleidsnormen en interventies die de gelijkheid tussen jongens en meisjes waarborgen bij de toegang tot onderwijs. De Belgische
Ontwikkelingssamenwerking is er ook van overtuigd dat schoolgaan voor meisjes de beste remedie is tegen de bevolkingsexplosie, kindhuwelijken en discriminatie.

Onderwijs in de Belgische Ontwikkelingssamenwerking

Onderwijs vormt een van de vier prioriteitssectoren van de Belgische gouvernementele samenwerking, naast gezondheidszorg, landbouw en basisinfrastructuur.

De Belgische Ontwikkelingssamenwerking ondersteunt haar partnerlanden bij de ontwikkeling van hun onderwijsstelsel en streeft ernaar de capaciteit van de partners in het beheer en de controle van hun onderwijssysteem te versterken.

De Belgische Ontwikkelingssamenwerking heeft ervoor gekozen om zich toe te leggen op het lager, technisch en beroepsonderwijs. Dit wordt gerechtvaardigd doordat deze sub-sectoren een belangrijke hefboom vormen voor gelijkheid van kansen en armoedebestrijding. De steun van de Belgische
Ontwikkelingssamenwerking richt zich ook op de minst ontwikkelde landen (MOL's), waar meer dan 10 % van de kinderen toegang hebben tot onderwijs en minder dan 60 % basisschool beeindigt.