College pakt uit


08/06

College pakt uit

Verbeteren van de financiele positie, aandacht voor de zorg, investeren in leefbaarheid en verlaging van de lasten

De huidige samenleving is volop in beweging. Dat vergt antwoorden op vragen die leven in de samenleving, het aangaan van uitdagingen en het nemen van populaire en minder-populaire maatregelen. Dat allemaal onder de vlag ` wat moed moet'. In dit raadsperspectief 2016 geeft het college van B en
W richting aan de verdere uitvoering van het coalitieakkoord 2014-2018. Onze richting is gebaseerd op vier peilers; Zorg, Leefbaarheid, financiele positie en lokale lastendruk. Om deze vier peilers te voorzien van middelen heeft het college kritisch gekeken naar nut en noodzaak van de
verschillende reserves. Dit heeft samen met het voordelige resultaat uit de jaarverantwoording 2014 geleid tot een incidenteel beschikbare ruimte.

Zorg
Het college wil de ondersteuning aan onze inwoners nu en in de toekomst waarborgen. Dat wil zeggen bereikbaar en betaalbaar houden. Dit is gezien de komst van de nieuwe taken vanuit de AWBZ, de participatiewet en de nieuwe taken op grond van de jeugdzorg een behoorlijke ambitie. Veel zaken
zijn namelijk nog onvoldoende duidelijk waardoor er sprake is van een behoorlijk aantal risico's. Denk hierbij aan de jeugdzorg, Soweco, bijstand, WMO huishoudelijke ondersteuning, enz. Om deze ambitie te kunnen waarmaken heeft het college aangeven dat in ieder geval een behoorlijke financiele
buffer beschikbaar moet zijn om met deze risico's om te gaan. Tegelijkertijd geeft het college de gemeenteraad mee dat er, in afwachting van meer duidelijkheid over de (financiele) impact van de nieuwe taken, voorlopig geen ruimte is voor structureel nieuw beleid.

Leefbaarheid
Samen met de gemeenteraad wil het college werken aan dynamische dorpen voor een leefbare gemeente. Gezien de maatschappelijke ontwikkelingen, het DNA van onze kernen, en de verschillende ambities die er zijn mag je een andere overheid verwachten. Daarvoor kiezen we een specifieke benadering
per dorp en werken we aan een scenario voor onze toekomst. Hoe ziet mijn dorp eruit in 2030?
De demografische ontwikkelingen waaronder bijvoorbeeld de daling van het aantal jongeren en de stijging van het aantal ouderen maakt dat we hier samen met onze inwoners over moeten nadenken en moeten komen met een agenda voor de toekomst.
Als voorbeeld noemen we daling van het aantal leerlingen. Hoewel we weten dat dit niet het meest populaire onderwerp en we vooral willen nadenken over groei is kunnen we onze ogen niet sluiten voor de demografische ontwikkelingen. We moeten samen met onze inwoners nadenken over de toekomst en
komen met een agenda die mogelijkheden biedt. Vooruitlopend daarop wil het college reeds nu middelen reserveren.

Financiele positie
Naast de aandacht voor zorg en leefbaarheid blijft het college aandacht houden voor een duurzaam en solide financieel beleid met aandacht voor de lokale lastendruk. Het weerstandsvermogen (buffer om risico's op te vangen) moet op orde zijn voordat gesproken kan worden over vrije
bestedingsruimte. Dit is in het raadsperspectief 2016 naar de mening van het college goed gelukt door een extra toevoeging aan het weerstandsvermogen.

Lokale lastendruk
Er is ruimte gevonden om de voorgenomen stijging van de lokale lastendruk voor het jaar 2016 terug te draaien. Hiervoor is mede dankzij het voordelige resultaat uit de jaarverantwoording 2014 ruimte vrijgemaakt. Op deze manier laat het college ook de burger meeprofiteren van de opgetreden
financiele meevallers.

Tot slot
Al met al is het college van mening dat zij er in geslaagd is een goed en weloverwogen richting in te slaan. Dit wordt besproken in de raadsvergaderingen van 22 en 30 juni 2015 en daarna verder uitgewerkt in de begroting 2016. Besluitvorming over de begroting 2016 vindt plaats in november
2015.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------