Helmond wint Nationale Citymarketing Trofee


Helmond is de winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee in de categorie tot 100.000 inwoners.

Dit is bekend gemaakt op 8 juni, bij de afsluiting van het Nationaal Congres Citymarketing, dat dit jaar plaatsvond in de Zaanstreek. De Jury vindt de Helmondse aanpak vernieuwend en verfrissend. De vakjury, bestaande uit Erik Braun (Erasmus Universiteit Rotterdam) Eric de Kluis (Binnenlands
Bestuur), Angelique Lombarts (Aloaconsultancy), Thom Ummels (citymarketing expert) en Hans Oostendorp (Necker van Naem), prees Helmond om de belangrijke stappen die in 2014 gezet zijn op het gebied van citymarketing. In dat jaar stelde de gemeenteraad van Helmond een nieuwe
stadsmarketingstrategie vast en kreeg Helmond Marketing een aanvullende taakstelling als `verbinder van partijen' en `aanjager van initiatieven'. Andere genomineerde steden waren Veenendaal, Den Helder, Kampen en Rhenen.

90.000 stadsmarketeers

De jury was daarnaast erg te spreken over de keuze van Helmond om in te zetten op `warme citymarketing'. Helmond ziet iedere Helmonder als een potentiele stadsmarketeer. De strategie richt zich op het aanspreken van de gevoelens van `trots' van de eigen inwoners en bedrijven en het bieden van
handvatten om op te treden als ambassadeurs voor de stad. Op deze manier kan Helmond met relatief weinig financiele middelen toch maximaal effect sorteren.

Stadsbreed beleid

Tenslotte is Helmond erin geslaagd om stadsbreed beleid te formuleren. De citymarketing in Helmond richt zich niet alleen op toerisme, recreatie en cultuur, maar evengoed op economische speerpunten, onderwijs- en arbeidsmarktNOTbeleid en gebiedsontwikkeling. Helmond realiseert zich hierbij dat
haar citymarketing niet los kan worden gezien van een grotere regio. Zo sluit de Helmondse positionering aan op die van zowel de Peel als die van de Brainport. Helmond heeft daarNOTbinnen een eigen gezicht weten te definieren, waarbij de stad profiteert van beide werelden.

Woord van dank

Bestuurslid Theo Glaudemans van Helmond Marketing nam de prijs in ontvangst uit handen van juryvoorzitter Erik Braun, universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In zijn dankwoord roemde Glaudemans voormalig directeur Peter-Paul van Meerwijk, die zich 15 jaar lang voor de
vermarkting van Helmond heeft ingezet en die recent afscheid genomen heeft van de organisatie. Glaudemans: "Peter-Paul heeft zich 15 jaar lang met hart en ziel ingezet om Helmond op de kaart te zetten. Die inzet betaalt zich nu uit". Glaudemans richtte daarnaast een woord van dank tot de ruim
100 vrijwilligers, die altijd klaarstaan om voor Helmond de handen uit de mouwen te steken.

Felicitaties wethouder Stienen

Wethouder Stienen, die wegens andere verplichtingen niet bij het congres aanwezig kon zijn, heeft direct na de bekendmaking telefonisch zijn gelukwensen overgebracht aan Helmond Marketing. Stienen: "De trofee is een enorme opsteker voor Helmond en een stimulans om door te gaan op de ingeslagen
weg".