Historisch denken om betekenis aan gebeurtenissen te geven (Promotie)

Historisch denken om betekenis aan gebeurtenissen te geven (Promotie)

Datum maandag 8 juni 2015

Tijd vanaf 14:30

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Letteren

Promovendus de heer drs. H.G.F. Havekes

Promotor(es) prof. dr. P.A.J.M. Coppen, prof. dr. C.A.M. van Boxtel

Copromotor(es) dr. J.M. Luttenberg

Subtitel Knowing and doing history. Learning historical thinking in the classroom

Beschrijving

Historisch denken is belangrijk om gebeurtenissen en ontwikkelingen in de samenleving kritisch in een perspectief te kunnen plaatsen. In het voortgezet onderwijs wordt aan leerlingen vaak opdrachten gegeven en docenten reageren op hun (mondelinge of schriftelijke) antwoorden. Hoe leerlingen tot die antwoorden komen weten we niet goed. Harry Havekes legt dat proces van historisch denken nu bloot. Hij laat zien dat er drie belangrijke processen zijn: het verbreden van historisch denken, gericht op meer feitelijke kennis; het verdiepen van historisch denken, gericht op hoe die kennis gebruikt moet worden; en het versterken van historisch denken, door kennis en gebruik daarvan te integreren. Dat laatste blijkt moeilijk te zijn voor leerlingen en docenten die het leren begeleiden, omdat geschiedenis weinig vaste regels kent over hoe het verleden moet worden geinterpreteerd.

Biografie

Harry Havekes (Boxmeer, 1964), studeerde van 1981 tot 1986 Geschiedenis en Nederlands aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en van 1986 tot 1992 Geschiedenis & kunstgeschiedenis aan de Radboud Universiteit. In dat laatste jaar haalde hij ook de eerstegraads bevoegdheid geschiedenis en kunstgeschiedenis. Van 1992 tot 2004 werkte Havekes als docent in het voortgezet onderwijs en sinds 2004 is Havekes als vakdidacticus geschiedenis en kunstgeschiedenis verbonden aan de Radboud Docenten Academie.