PwC: forse groei van digitale reclamebestedingen

De totale bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt blijven de komende vijf jaar groeien met gemiddeld 5% per jaar. Digitale reclamebestedingen zullen naar verwachting toenemen met gemiddeld 12% per jaar, tegenover een bescheiden groei van 1,2% per jaar in niet-digitale uitgaven. Dit blijkt uit de PwC Global Entertainment & Media Outlook 2015-2019.

Internetreclame groeit met 10,7% per jaar en gaat naar verwachting in 2018 de bestedingen aan TV-reclame voorbij. De toenemende wereldwijde internetdichtheid is een belangrijk fundament voor de groei van internetreclame. In 2017 heeft meer dan de helft van de wereldbevolking toegang tot mobiel internet. Ennel van Eeden, mediaspecialist bij PwC: "Het mobiele internetgebruik is een belangrijke katalysator voor onder andere betaalde muziek- en videostreaming diensten. De consument besteedt steeds meer tijd op mobiele apparaten en dit trekt weer forse reclamebestedingen aan." De Global Entertainment & Media Outlook 2015-2019 van PwC voorspelt een jaarlijkse groei in mobiele internetreclame van 23% per jaar gedurende de komende vijf jaar.

Volgens Van Eeden verandert de manier waarop wij videocontent tot ons nemen in een rap tempo. Door de opkomst van aanbieders zoals Netflix raakt de consument snel gewend aan reclamevrije content van hoogwaardige kwaliteit, die hij overal kan consumeren. Ook 'binge viewing" - i.e. de hele televisieserie in een keer achter elkaar kijken - is een belangrijke trend. Dit heeft weerslag op de krimp aan bestedingen in TV-aansluitingen en zet een rem op de groei in traditionele TV-reclame.

Er zijn ook lichtpuntjes in niet-digitale mediabestedingen. Volgens de Global Entertainment & Media Outlook van PwC groeit de komende 5 jaar de wereldwijde bioscoopmarkt met ruim 4% per jaar (in China zelfs met 15% per jaar) en blijven live muziekconcerten razend populair en groeit dit segment een kleine 3% per jaar. "De consument maakt geen onderscheid tussen digitaal of niet-digitaal. Waar het om gaat, is dat de keuze bij de consument ligt en digitaal maakt dit mogelijk. De consument bepaalt wat, waar, wanneer en hoe hij content tot zich neemt", aldus Van Eeden. "Het advies aan bedrijven in deze sector is dan ook drieledig: innoveer rond het product en de beleving ervan, ontwikkel relaties met consumenten die via verschillende kanalen verlopen en zet mobiel (met in toenemende mate video) centraal."