Bedrijven, Havenbedrijf Rotterdam en vakbonden zoeken oplossingen vo..


Op 16 juni 2015 is overleg gevoerd tussen vertegenwoordigers van de bedrijven in de containersector (containerterminals en de verhurende bedrijven), de vakbonden FNV Havens en CNV Vakmensen en het Havenbedrijf Rotterdam. Dit Sociaal Overleg Containersector wordt voorgezeten door het
Havenbedrijf. Partijen zijn in het verlengde van het eerder gemaakte Output-document de intentie overeengekomen om invulling te geven aan de oplossingsrichtingen van dit Output-document, teneinde het overcompleet worden van werknemers te voorkomen. Afgesproken is voor 1 november a.s. een
aantal zaken nader te onderzoeken. Op basis daarvan kunnen keuzes gemaakt worden voor oplossingen en de mogelijke financiering ervan.



De afgelopen maanden is overleg gevoerd tussen de bedrijven en de bonden om samen duidelijkheid te krijgen over het mogelijk verlies aan werkgelegenheid als de nieuwe terminals op Maasvlakte 2 volop draaien. Het probleem doet zich naar de huidige inzichten pas vanaf 2017 voor, waardoor het nu
lastig is te voorspellen om hoeveel banen het precies zal gaan. Partijen in het Sociaal overleg Containersector houden daarom rekening met een verlies van ten minste 200 en ten hoogste 800 banen vanaf 2017.

Alle partijen hebben de intentie om te voorkomen dat werknemers overcompleet worden. Daarom wordt de komende maanden gericht gekeken wat verschillende maatregelen kunnen opleveren, wat de kosten zijn en hoe zij ingepast kunnen worden in de specifieke bedrijfssituaties. Het gaat onder andere om
de volgende oplossingsrichtingen: uitbreiden van de mogelijkheid om de laatste jaren voor men 65 wordt in deeltijd te werken (zogenoemde Senioren FIT-regeling), collegiale in- en uitleen (uitwisseling van medewerkers tussen bedrijven), inzet van werknemers voor het transport van containers
tussen de terminals op de Maasvlaktes (Container Exchange Route) en optimaal gebruik maken van de beschikbare arbeidscapaciteit maar ook over kwaliteit van de arbeid (om-, her en bijscholing, doorstroming etc. ).

Afgesproken is dat de nu geselecteerde oplossingsrichtingen de komende maanden nader worden onderzocht door een werkgroep met vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers. Daarbij blijven partijen gebruik maken van een dynamisch rekenmodel dat Berenschot heeft gemaakt om zowel de actuele
werkgelegenheid, de marktontwikkelingen als de effecten van de verschillende mogelijke oplossingen inzichtelijk te maken. Na 1 november a.s. kunnen volgende stappen gezet worden.

Over het Havenbedrijf Rotterdam
Feiten en cijfers Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de Rotterdamse haven
Terug