Twenterand timmert aan de digitale weg!


30 juni: nieuwe website een feit.

De huidige website van de gemeente Twenterand is al weer enkele jaren oud. Om onze digitale dienstverlening te blijven optimaliseren hebben we een aantal maanden geleden inwoners gevraagd naar hun mening over onze website. Een belangrijke vraag was welke informatie het meest gezocht wordt op
de website www.twenterand.nl. Onder andere op basis hiervan is een nieuwe website ontwikkeld. Deze nieuwe site wordt op dinsdag 30 juni officieel gelanceerd.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe site is vooral gekeken naar de producten en diensten waarvan het meest gebruik wordt gemaakt. Deze hebben een belangrijke plaats gekregen op de homepage van de nieuwe website. Op dinsdag 30 juni wordt deze nieuwe website officieel en op ludieke wijze in
gebruik genomen. U wordt van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn, om 13.30 uur in de Raadszaal van het gemeentehuis.

Ook de Gemeenteraad onderschrijft het belang van een adequate digitale dienstverlening en een overzichtelijke, functionele gemeentelijke website. Een aantal reacties van enkele raadsleden leest u hieronder:

Chris WalravenChris Walraven, VVD:

"Onze wereld bestaat steeds meer uit digitale diensten. Internet, mobiele telefonie, VOIP, email en digitale televisie zijn niet meer uit ons leven weg te denken. De verbeterde kwaliteit maar vooral het gemak maakt dat mensen steeds vaker overstappen op digitale diensten. Daarbij verwachten
mensen ook dat er steeds meer digitaal wordt aangeboden. Ondernemers en overheid kunnen niet meer zonder website. En ook e-mail is een vereiste. Digitale diensten bieden kansen voor zowel ondernemers als de overheid. Daarom staat dit dan ook hoog op de (digitale) agenda. Goed dat de gemeente
Twenterand deze kansen aangrijpt en een nieuwe website lanceert waarbij de privacy van de burger optimaal gewaarborgd is. Een nieuwe en belangrijke stap om de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening te verhogen en de kosten te beperken."

Sandra AbbinkSandra Abbink, GBT

"Via websites en sociale media kun je tegenwoordig ( bijna) alles opzoeken. Een gemeentelijke website moet dienstbaar zijn voor iedereen. Een makkelijke zoekfunctie, simpel doorklikken en heldere contactgegevens. Zelf gebruik ik vaak het internet als zoekmachine voor van alles. Maar ook
Twitter, Facebook en LinkedIn brengen me makkelijk met mensen in contact waardoor ik niet lang met vragen blijf zitten. Veel bedrijven, instellingen, clubs en verenigingen zijn hierin gelukkig ook erg actief. Vanuit Gemeente Belangen Twenterand zijn we ook overal te vinden en hopen daarmee dat
iedereen ons kan vinden. Nu de gemeente haar website heeft vernieuwd, is het wellicht leuk om er eens een kijkje te nemen. Wie weet wat u daar nog aan nieuwe dingen leest!"

Rianca EversRianca Evers, CDA:

"Deze week las ik het bericht: "de wijkagent die twittert, wordt meer vertrouwd door de bewoners in de wijk". Voor mij een bevestiging van wat ik eigenlijk al wist: digitale zichtbaarheid en transparantie brengt gemeente en mensen dichter bij elkaar. Daarbij is het belangrijk mensen te
voorzien van eerlijke en objectieve informatie, en je te onthouden van al teveel politiek steekspel via de media. Veel mensen geven aan dat dit hen stoort. Dan schiet je absoluut je doel voorbij en dit verkleint het vertrouwen in de politiek.

De gemeente van nu kan niet zonder een duidelijke en overzichtelijke website. Steeds meer mensen zoeken eerst online hun informatie voordat ze stappen gaan zetten. Daarom ben ik blij met de nieuwe website en hoop dat dit het gebruiksgemak vergroot. In de toekomst zullen we steeds meer op zoek
moeten naar digitale mogelijkheden om de service aan burgers en digitale manieren om meepraten en -denken te vergroten."