Weststad en de Contreie ook in toekomst goed bereikbaar


Weststad en de Contreie ook in toekomst goed bereikbaar

18 juni 2015

Rotonde Bromtol wordt turborotonde

De rotonde Weststadweg - Technologieweg - Brieltjensweg (de `bromtol') wordt in 2017 omgevormd tot een turborotonde met vier aansluitingen. Dat is het voorstel van het college aan de raad. De huidige rotonde komt in de avondspits structureel capaciteit tekort en wikkelt het verkeer daardoor
onvoldoende af. Met de komst van de Contreie en ontwikkelingen Weststad wordt dit probleem alleen maar groter. De enige manier om de doorstroming voor de toekomst te waarborgen, is de aansluiting op de Stelvenseweg te laten vervallen.

In 2013 heeft het college al een plan over de turborotonde voorgelegd aan de gemeenteraad. Naar aanleiding van deze behandeling heeft bureau Kragten een second opinion uitgevoerd. Dit is in overleg gebeurd met diverse partners: gemeenten Drimmelen en Geertruidenberg, de Fietsersbond,
Leefbaarheidswerkgroep Den Hout, Bedrijvenvereniging Weststad, Veilig Verkeer Nederland en de Zuidelijke land- en tuinbouworganisatie.



Het college van Oosterhout heeft kennisgenomen van deze second opinion en besloten het plan voor een viertaksrotonde voor te leggen aan de gemeenteraad. De bestaande enkelstrooksrotonde met vijf aansluitingen wordt omgebouwd naar een turborotonde met vier aansluitingen. De aansluiting op de
Stelvenseweg komt te vervallen. Als dat niet gebeurt, kan de verkeersveiligheid en doorstorming voor de toekomst niet gewaardborgd worden. En heeft de turborotonde nauwelijks meerwaarde.



Door de afsluiting van de Stelvenseweg zullen de Hespelaar en de Haasdijk meer verkeer te verwerken krijgen. Om de verkeersveiligheid op deze route te waarborgen, zullen fietsstroken en een drempel worden aangebracht. De fietsoversteek Weststadweg/ Haasdijk zal worden voorzien van dynamische
signaalborden. Deze borden waarschuwen automobilisten wanneer fietsers gaan oversteken, door middel van een oplichtend bord: `let op! overstekende fietsers'. Voor de lange termijn wordt in samenspraak met Rijkswaterstaat onderzocht om op alle op-/afritten van aansluiting A59/Made
verkeerslichten te plaatsen.



Door de omvorming naar een turborotonde wordt de capaciteit fors vergroot en kan het verkeer weer vlot oprijden. Door te kiezen voor vier aansluitingen is de verkeersdoorstroming ook voor de langere tijd gewaarborgd en wordt de verkeersveiligheid gewaarborgd. Gezien de belangrijke plaats van
de rotonde in het stedelijke netwerk, het economische functioneren van de stad en de relatief grote investeringen is het essentieel te kiezen voor een robuuste oplossing. Voor nu en de toekomst is met de viertaks-turborotonde een goede oplossing beschikbaar. De plannen van het college worden
op 14 juli 2015 in de gemeenteraad behandeld.