D66 wil einde aan scooteroverlast in Utrecht


D66 wil einde aan scooteroverlast in Utrecht

Overlast bromfietsen scooters utrecht

Bromfiets en snorbrommer op de rijbaan, strengere controle op snelheid brommers, handhaven van parkeeroverlast en op termijn een milieuzone voor brommers en scooters in Utrecht. Dit zijn de vier speerpunten van het actieplan brommeroverlast opgesteld door GroenLinks en D66.





Actieplan

`De overlast van scooters in Utrecht is zo groot en divers dat wij met een breed plan de gezondheidsoverlast, de milieuschade en verkeersonveiligheid door scooters willen aanpakken,' zegt GroenLinks-raadslid Thijs Weistra. Weistra stelde het actieplan op samen met zijn D66-collega Bram Fokke.
D66 en GroenLinks willen deze negatieve gevolgen inperken en hebben daarom een actieplan opgesteld om de overlast van (snor)brommers in te dammen. Het plan bevat een aantal concrete maatregelen en zet tevens een stip aan de horizon. (Snor)brommers worden zo veel mogelijk van de fietspaden
geweerd. Er moet strenger worden gecontroleerd op snelheidsovertredingen en parkeergedrag van scooterrijders. Op termijn streven beide partijen ernaar om alle vervuilende snorfietsen en brommers uit de stad te weren.

Fijnstofkanonnen

Zowel de vele geluiden uit de stad als de onderzoeken naar invloed van (snor)brommers op de volksgezondheid en het milieu zijn eensluidend negatief, zeggen de raadsleden. D66-raadslid Bram Fokke: `Deze fijnstofkanonnen racen op veel te hoge snelheid over het fietspad en nemen bij het parkeren
veel ruimte in. Regelmatig krijgen wij mails van inwoners over dit soort problemen en de onderzoeken bevestigen de overlast.' Weistra: `Bovendien stoten ze veel fijn stof en giftige stoffen uit. Ze hebben dus grote invloed op de luchtvervuiling in de stad, met schadelijke gevolgen voor de
gezondheid van Utrechters,'.

Beste fietsstad ter wereld

Utrecht heeft de ambitie uitgesproken om de beste fietsstad van de wereld te worden. Uit het actieplan Utrecht fietst: 'Fietsen is gezond, goedkoop, efficient, duurzaam en toegankelijk voor iedereen. Fietsen is vrijheid.' Er is een belangrijk knelpunt om van Utrecht een groene en schone
fietsstad te maken: de overlast van brommers, snorbrommers en scooters. Dat gevoel wordt gedeeld door Gil Penalosa. De voormalig bestuurder van Bogota zorgde in de Colombiaanse hoofdstad voor een revolutie door miljoenen mensen uit de auto en op de fiets te krijgen. `Many great #cycling
innovations in #Utrecht. But urgent changes needed: prohibit scooters, NOW. Loud, fast, dangerous,' twitterde hij na een bezoek aan Utrecht afgelopen dinsdag.