Den Haag geeft ruim baan aan de fiets


Den Haag geeft ruim baan aan de fiets

Gemeente investeert 13 miljoen in fietsnetwerk en fietsvoorzieningen

Gepubliceerd:
18 juni 2015

Laatste wijziging:
18 juni 2015

Steeds meer Hagenaars nemen de fiets. Het gebruik ervan is tussen 2010 en 2014 met 12 procent toegenomen. De gemeente wil het fietsgebruik nog verder laten groeien: tot 2020 met 30 procent en tot 2050 met 50 procent. De komende jaren investeert de gemeente Den Haag 13 miljoen euro in de aanleg
van snelle, veilige en comfortabele fietsroutes en de realisatie van 18.000 extra fietsparkeerplaatsen. Deze plannen staan in het Meerjarenprogramma Fiets 2015-2018 dat vandaag is gepresenteerd.

Wethouder Tom de Bruijn: `Den Haag moet een echte fietsstad worden. Dat is belangrijk, want fietsen is gezond, schoon en gemakkelijk: het draagt bij aan een leefbare, bereikbare en gezonde stad. En daarom geven we ruim baan aan de fiets. Dat doen we met de stad, want dit programma is het
resultaat van nauwe samenwerking met bewoners, bedrijven en belanghebbenden. Net als met fietsen geldt: alleen ga je snel, maar samen kom je verder. Nu is het tijd om van al die mooie fietsplannen fietspaden te maken.'

Den Haag is een fietsstad bij uitstek, met goede fietspaden, een autoluw centrum en weinig hoogteverschillen. Ook de duinen en het groene achterland maken Den Haag aantrekkelijk voor fietsers. Het gebruik van de tweewieler is flink enorm gegroeid. De opkomst van de elektrische fiets, de
bakfiets, en de racefiets spelen daarin een belangrijke rol.

Fietsnetwerk en verkeersveiligheid
Een goed netwerk van fietsroutes is belangrijk voor de verdere groei van fietsgebruik. Mensen moeten zich veilig, snel en comfortabel op de fiets door de stad en de regio kunnen verplaatsen. De fiets wordt zo een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Daarbij blijft de verkeersveiligheid voor
vooral kwetsbare groepen zoals ouderen en jongeren belangrijk. Samengevat heeft de gemeente de volgende prioriteiten:

o Een betere positie en doorstroming op 10 drukke kruispunten
o De aanpak van kleinere knelpunten naar aanleiding van meldingen van fietsers.
o Verbetering van de verkeersveiligheid op drukke schoolroutes
o Educatie op basis- en voortgezet onderwijs
o De aanleg van 15 ontbrekende schakels in het hoofdroutenetwerk en het recreatieve netwerk
o Afmaken van 7 sterfietsroutes, start planvoorbereiding 3 nieuwe sterfietsroutes
o Asfalteren van 10 kilometer tegelfietspad

Fietsparkeren
Ook goede parkeervoorzieningen zijn belangrijke voorwaarde om meer mensen op de fiets te krijgen. Onvoldoende stallingsplekken zorgen daarnaast voor overlast op straten en stoepen door her en der gestalde fietsen. De komende periode worden veel nieuwe stallingsvoorzieningen opgeleverd in de
binnenstad en bij de stations. De gemeente wil met acties en campagnes fietsers verleiden de stallingen ook echt te gebruiken.
Samengevat realiseert de gemeente de volgende fietsparkeerplaatsen:

o 2.500 in de binnenstad
o 10.000 in nieuwe stalling onder het Koningin Julianaplein
o 1.100 bij de Anna van Buerenstraat bij Den Haag Centraal.
o 2.500 bij het station Hollands Spoor aan de Laakhavenzijde.
o 800 bij het stadion Laan van NOI en 70 bij station Moerwijk
o Planvoorbereiding voor de realisatie van 1.600 plekken in het Hofkwartier en Pleinkwartier
o Verlengen van de subsidieregeling voor buurtstallingen
o Verhuur van OV-fietsen bij Biesieklettestallingen