Voorzichtige successen in voor- en vroegschoolse educatie


Het voor- en vroegschoolse educatiebeleid van de gemeente (vve) boekt voorzichtige successen. Dit blijkt uit de evaluatie van de beleidsperiode 2011-2015. Met name op het gebied van taalontwikkeling bij kleuters werpt het beleid zijn vruchten af.

Het college wil dat alle kinderen dezelfde onderwijskansen krijgen. Om achterstanden te voorkomen zijn hiertoe voorschoolse programma's ontwikkeld, die moeten voorkomen dat een peuter met een (taal)ontwikkelingsachterstand aan het basisonderwijs begint. De vroeg- en voorschoolse educatie (vve)
richt zich op kinderen van laagopgeleide ouders die op het gebied van taalontwikkeling een extra steuntje kunnen gebruiken.

Kwaliteit
Deze voor- en vroegschoolse educatie bestaat uit een programma op peuterscholen en kinderdagverblijven, naschoolse activiteiten en schakelgroepen (tot groep 4) waar kinderen extra taalstimulans krijgen. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten zijn geschoold om als `coach' in diverse
instellingen te werken. Besturen van scholen, kinderdagbedrijven en de gemeente spreken gezamenlijke resultaten af en werken toe naar een goede overdracht van gegevens.

Bereik
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) bepaalt welke peuters voor een vve programma in aanmerking komen. In 2014 waren dit gemiddeld 354 peuters. Daarmee bereikte het college nagenoeg haar beoogde 85% van de doelgroepkinderen. Kinderen van wie de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag
en die niet behoren tot de vve doelgroep, krijgen een basis ontwikkelingsgericht programma (BOP) aangeboden. Hier maakten 703 kinderen in 2014 gebruik van. Door drempels rond eigen bijdrage te verlagen hoopt het college nog meer kinderen te bereiken.

Resultaat
Groningse leerlingen uit groep 2 blijken bij de Citotoets Taal voor Kleuters ruim boven het landelijk gemiddelde te scoren. Ook wat gemiddelde leerwinst betreft scoren zowel kinderen binnen als buiten de doelgroep landelijk beter. "Met enige voorzichtigheid kan hieruit worden afgeleid dat het
vve zijn vruchten begint af te werpen", aldus het college in een brief aan de raad. Het percentage doelgroepkinderen dat het landelijk gemiddelde haalt ligt echter lager dan geambieerd: op 45% in plaats van 80%. "Wellicht dat de resultaatafspraak te ambitieus was geformuleerd", schrijft het
college.

Aandachtspunten
De onderwijsinspectie concludeerde dat de kwaliteit van de vve verbeterd is ten opzichte van de vorige periode. De overdracht van gegevens naar het basisonderwijs, ouderbetrokkenheid en het taalniveau van de pedagogisch medewerkers zijn aandachtspunten waar momenteel aan wordt gewerkt. Dit
jaar is er nog 1,7 miljoen euro beschikbaar om vve verder te versterken.

Foto: In de zomerschool, onderdeel van de buitenschoolse activiteiten, kunnen kinderen uit groep 6, 7 en 8 hun vaardigheden tijdens de vakantie vasthouden.

Gepubliceerd op: 18-06-2015 13.40 uur; Laatst gewijzigd op : 18-06-2015 13.54 uur