Kwaliteitsstandaard Levensvragen


donderdag, 18 juni 2015

Kwaliteitsstandaard Levensvragen Oudere mensen beoordelen de zorg die ze krijgen vooral op hun relatie met zorgmedewerkers. Aandacht voor hun levensvragen hoort daar ook bij. Expertisenetwerk Levensvragen heeft met onder andere de Unie KBO gewerkt aan de ontwikkeling van de Kwaliteitsstandaard
Levensvragen en deze is nu gereed.

Een kwaliteitsstandaard laat vanuit het perspectief van de client zien wat op een bepaald gebied nodig is om goede zorg te verlenen. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen geeft weer hoe de ouderenzorg goed kan omgaan met levensvragen van clienten. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is een
algemene standaard bedoeld voor ouderen met een zorgindicatie, ongeacht welke aandoening, beperking of ziekte ze hebben. De standaard is een integraal onderdeel van de zorg en overstijgt de ziekte-specifieke standaarden.

Wat levert het op, voor zowel de client als de medewerker?

Goed omgaan met levensvragen levert veel op. De oudere voelt zich gezien en gehoord. Hij kan terug- en vooruitkijken naar het eigen leven en voelt zich van betekenis.
Mensen kiezen voor werken in de zorg omdat ze contact met anderen belangrijk vinden en van betekenis willen zijn. Aandacht voor levensvragen van hun client geeft ze veel voldoening. Dat vergroot hun werkplezier en vermindert het ziekteverzuim.

Tevreden clienten en medewerkers is een belangrijke opbrengst. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat gesprekken over levensvragen met zelfstandig wonende ouderen het beroep op de (huisartsen)zorg vermindert en de zorgkosten omlaag brengt.

Meer weten?

Download nu de Samenvatting Kwaliteitsstandaard Levensvragen (pdf)

Tweeten
Bookmark and Share