Hagoort: `We hebben geen drenkeling om onze nek nodig'


NPO's Henk Hagoort over de discussie met uitgevers
Ik ben fan

Tijdens het Mediapark Jaarcongres gaf NPO-directeur Henk Hagoort in een interview met Rick Nieman toelichting op het concessie-jaarplan. De publieke omroep wil de wildgroei aan aparte sites van programma's stoppen, en heeft de ambitie een belangrijke speler te worden op het gebied van video on
demand-diensten. De brandbrief van uitgevers van de geschreven pers over oneerlijke concurrentie vindt hij onzin. `Dat zijn totaal verschillende discussies.'

Door: Jolien Scholte

* Tag personen
[USEMAP]

Rick Nieman interviewt Henk Hagoort

Van Kim Jong-Un naar Barack Obama

Werd het concessie-jaarplan van de NPO vorige maand nog `Noord-Koreaans' genoemd door directeur van de VPRO Lennart van der Meulen, inmiddels is omroepland lovend over het concessie-jaarplan wat er ligt, stelt Rick Nieman.

Maar hoe is het Hagoort gelukt van Kim Jong-Un naar Barack Obama te gaan, in slechts een paar weken? "Ik heb vooral veel gepraat", stelt Hagoort. "Het is overigens een misvatting dat we ons alleen op de video on demand-dienst focussen. Daar ligt wel duidelijk de nadruk op, maar er blijven ook,
in beperktere mate, aparte websites van programma's. We willen de wildgroei aan websites stoppen."

In het concessie-plan blijkt een duidelijke ambitie van de NPO om een belangrijke speler te worden op het gebied van video on demand, van de eigen programma's. Hagoort stelt niet te begrijpen waarom veel mensen ervoor zijn om NPO-programma's op YouTube te zetten. "Dat is als zeggen: voor het
mooiste van de NPO, moet je bij de buurman zijn." NPO wil zijn eigen dienst professionaliseren, en bestaan naast grote spelers als YouTube en Netflix. "We gaan niet met de pootjes omhoog liggen, en alles verkopen. We doen het zelf."

Focus op video on demand-dienst

Om die plannen waar te maken ziet Hagoort wel twee grote hobbels op de weg. Ten eerste is het publiek `verwend' met interfaces van hoge kwaliteit zoals die van Netflix. "Daarin lopen wij achter, en daar zullen we dus in moeten ontwikkelen." Daarnaast verwacht het publiek volgens Hagoort een
compleet aanbod, dus alles wat op de publieke omroep is uitgezonden. "We bieden de eerste zeven dagen een compleet en gratis aanbod aan, maar daarna moet de consument betalen voor programma's waarvan de rechten niet bij de publieke omroep liggen. Wij moeten de rechthebbenden ook kunnen
betalen." De consument snapt dat volgens Hagoort wel. "Bij Netflix betaal je ook, en als je een dvd-box van Penoza wil kopen in de winkel moet je ook betalen."

Wat op deze plannen aansluit is een duidelijke tweedeling in lineair aanbod, zoals actueel nieuws en sport, en het aanbod wat ook interessant is om op langere termijn terug te kijken. Hagoort: "Nu hebben we nog teveel programma's die daar tussenin zitten. Die niet het nieuws van de dag
bespreken, maar die over drie weken ook niet meer interessant zijn om terug te kijken." Hij wil geen namen van programma's noemen, maar het gaat om het type programma `een stoel, een tafel en drie instarts'.

Brandbrief over `oneerlijke concurrentie'

Het concessie-jaarplan is nu in handen van Den Haag, en wordt in het najaar met de staatssecretaris besproken. Wie al wel hebben gereageerd zijn 53 hoofdredacteuren en uitgevers van de geschreven pers. Zij stuurden een brandbrief over oneerlijke concurrentie van de publieke omroep. Juist met
de focus op online en de online VOD-dienst komt de NPO in het vaarwater van bijvoorbeeld de krantensites, vinden de uitgevers en hoofdredacteuren.

"Onzin", vindt Hagoort. "De kranten hebben een levensgroot probleem, dat ziet iedereen. Maar wij zijn daar niet de oorzaak van." De publieke omroep is volgens hem zelf bezig om naar de overkant te zwemmen. "En daar hebben we geen drenkeling om onze nek bij nodig." Nieman lijkt enigszins
verbaasd en noemt Hagoort strijdbaar. "Inderdaad, want ik ben het zat. Die discussies hebben niets met elkaar te maken."

Als laatste onthult Hagoort een plan om met de NPO digitaal te gaan uitzenden via de ether. Er zijn mogelijkheden om dat in HD-kwaliteit te gaan doen, en dat kan een alternatief bieden voor Ziggo en KPN, aldus de directeur van de NPO.

Bijdragen

[IMG]Jolien Scholte, [IMG]Pieter Rebel