Promotie mw. Roxanne A. Korthals, MSc

Locatie: Minderbroedersberg 4-6 / Tijd: 12:00

Trefwoorden: onderwijsniveaus, leerprestaties, ongelijkheid

Promotie Mw. Roxanne A. Korthals, MSc

School of Business and Economics

Promotores: prof.dr. J. Dronkers, prof.dr. L. Borghans

Titel: ‘Tracking students in secondary education; Consequences for Student Performance and Inequality’

Donderdag 18 juni, 12.00 uur

In dit proefschrift is onderzocht of het indelen van middelbare schoolleerlingen in verschillende onderwijsniveaus (vb. vmbo, havo, vwo) de leerprestaties verhoogt, en of het onderwijskansen beïnvloedt. Zo blijkt bijvoorbeeld dat leerlingen die op de grens van naar havo of vwo gaan, beter af zijn op het vwo en dat leerlingen van hoog opgeleide ouders een hoger schooladvies krijgen van de leraar in groep 8 dan op basis van hun leerprestaties verklaard kan worden. Verder blijkt dat vroege leerlingen vaker naar een laag onderwijsniveau gaan dan late leerlingen, en zelfs nog vaker in landen die vroeg selecteren. Deze additionele missallocatie in landen met vroege selectie heeft echter weinig effect op lange termijn uitkomsten als behaald onderwijsniveau en loon.