Wethouder Hub Janssen over veranderingen in de zorg


Niemand valt tussen de wal en het schip

Sinds januari van dit jaar zijn gemeenten verantwoordelijk voor ondersteuning op het gebied van zorg, jeugd en werk. De gemeente Stein werkt intensief samen met andere gemeenten, burgers en met zorg- en werkpartners om deze taken goed vorm te geven. Hoe lukt dat tot nu toe? De komende weken
belichten verschillende partijen hun aandeel in dit proces. Te beginnen met de gemeente zelf. Wethouder Hub Janssen bijt het spits af.

In december deed de gemeente een belofte aan haar inwoners: Stein is klaar voor de nieuwe zorgtaken. We zijn nu vijf maanden verder. Hoe loopt het?

"Op 1 januari van dit jaren waren we inderdaad klaar om de nieuwe zorgtaken uit te voeren. Als gemeente vormen we slechts een enkele schakel in het totale proces van de nieuwe zorgketen. In de praktijk komen we allerlei problemen tegen die we van tevoren niet wisten en ook niet konden weten.
Die problemen hebben vooral te maken met de samenwerking tussen de zorgpartners binnen het nieuwe zorgsysteem. We hebben niet alleen te maken met onze eigen organisatie maar ook die van onze partners in de zorg. We kennen allemaal het voorbeeld van de sociale verzekeringsbank. Die heeft haar
gegevens nog niet op orde, waardoor mensen soms niet of niet op tijd over hun persoonsgebonden budget kunnen beschikken. Waar nodig bemiddelt de gemeente om geregeld te krijgen dat de continuiteit in de zorg geborgd is. Dat hebben we beloofd en dat maken we ook waar. Zij het soms met
noodverbandjes. In enkele gevallen hebben we zelfs voorschotten verstrekt als de zorg in het gedrang dreigde te komen. Veel zaken waarvan we dachten dat ze op orde waren, bleken niet goed geregeld te zijn. Die processen brengen we op orde, samen met onze zorgpartners. We willen voorkomen dat
zorgvragers tussen de wal en het schip terecht komen."

Tot nu toe was alle energie gericht op veranderende wetgeving, regels en systemen. Maar de echte veranderingen zitten in een nieuwe manier van werken, zowel vanuit de gemeente, de zorgverleners, als de burgers. Wat vraagt dat van al die partijen?

"De veranderingen in de zorg betekenen samen verbeteren. Samen aan de slag, met elkaar werken aan het vernieuwen en verbeteren van de zorg. Dat is de uitdaging!

Hier is tijd voor nodig. Het is een dynamisch proces met veel leermomenten en voortschrijdend inzicht. Die dynamiek vraagt om een andere manier van werken. Voor de gemeente en zorgverleners is het een kwestie van loslaten. Laten we burgers en professionals de ruimte bieden zonder dat we daar
als gemeente meteen invloed op uit willen oefenen of de richting willen bepalen. Onze eigen rol en positie moeten we daar ook nog in ontwikkelen. Dat gaat stap voor stap."



Wat vraagt de overheid van de burgers?

"Het is niet meer vanzelfsprekend dat iemand die iets minder zelfredzaam is, aan alle kanten door professionele instellingen wordt geholpen. Mensen moeten eerst bij zichzelf nagaan, wat kan ik nog zelf of wat kunnen familie en vrienden voor me betekenen? Om pas in laatste instantie een beroep
te doen op professionele zorg. Dat is een manier van denken en handelen die we niet gewend zijn.

Van de andere kant zien we heel veel burgerinitiatieven ontstaan. Vaak zijn die gericht op leefbaarheid in de wijk of het dorp. Als gemeente maken we daar ruimte voor. Ook in de combinatie met zorg. We hebben middelen beschikbaar gesteld om initiatieven van onze burgers te ondersteunen."

We moeten samen veranderen en innoveren en tegelijkertijd ook nog bezuinigen. Lukt dat wel?

Het is lastig om goed in beeld te krijgen of het budget voor de zorg toereikend is. Een groot deel van de informatie moeten we van onze zorgpartners verstrekt krijgen. Deze informatie is nog niet volledig, maar we boeken wel elke maand vooruitgang . Op dit moment kunnen we op basis van de
beschikbare gegevens nog geen betrouwbare inschatting maken voor de rest van het jaar. Alles is volop in beweging dus het blijft een beetje koffiedik kijken hoe het uitpakt voor de gemeente Stein.

De gemeente is verantwoordelijk voor ondersteuning op gebied van zorg, jeugd en werk. Kun je nu voor alles bij de gemeente terecht?

"Burgers mogen met elke vraag bij de gemeente aankloppen, maar dat betekent niet dat we alles kunnen oplossen. Voor jeugdhulp is daarnaast het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) aanspreekpunt voor vragen.

Als we niets kunnen betekenen moeten we daar eerlijk in zijn en duidelijkheid verschaffen. En goed doorverwijzen zodat de klant weet waar hij dan wel terecht kan met zijn verzoek. Er zullen altijd gevallen blijven die we niet goed op het netvlies hebben; er blijven altijd mensen die ontevreden
zijn over hoe het allemaal loopt. Maar we doen ons uiterste best om ze op een goede en zorgvuldige manier te helpen."



Heeft u een zorgvraag?

Dan kunt u de gemeente bereiken van maandag tot en met donderdag tussen 08.30 uur en 16.30 uur en op vrijdag tussen 08.30 uur en 13.00 uur via telefoonnummer 046-435 93 93.

Of stuur een e-mail naar sociaaldomein@gemeentestein.nl

Het Centrum voor Jeugd en Gezin is bereikbaar via telefoonnummer 046 - 850 69 10, zie ook www. cjg-wm.nl/Home locatie Stein