Verkenningen voor uitbreiding VDL Nedcar

Om VDL Nedcar in Limburg te verankeren, is het noodzakelijk dat op korte termijn het gebied Pasveld aan de noordzijde van de autofabriek gebruikt kan worden voor uitbreiding. Vanwege de verwachte productiegroei bij VDL Nedcar zou nu al gestart moeten worden met de voorbereidingen voor de eventuele aanleg van een spoorlijn aan de oostzijde van de fabriek. Met als doel om geproduceerde auto's ook per spoor af te kunnen voeren.

Dat zijn de belangrijkste aanbevelingen in de Verkenningennota Uitbreiding VDL Nedcar, die bureau Buck Consultants International (BCI) heeft opgesteld op verzoek van de Provincie Limburg en de gemeente Sittard-Geleen in nauwe samenwerking met VDL Nedcar. De gemeenteraden van Sittard-Geleen en Echt-Susteren evenals het Limburgs Parlement zijn hierover vandaag geinformeerd. Een en ander in nauwe afstemming met de ministeries van Economische Zaken, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Infrastructuur en Milieu.

,,VDL Nedcar is een belangrijke werkgever in Limburg," zegt wethouder Pieter Meekels (economie). ,,Als overheden willen we de randvoorwaarden scheppen die de autoproducent ook in de toekomst interessant maakt en houdt voor opdrachtgevers. Dat is in het verleden gelukt, en we werken nu samen met de andere overheden aan de continuering en mogelijke uitbreiding van VDL Nedcar, met alle positieve gevolgen voor de werkgelegenheid."

Gedeputeerde Twan Beurskens van Economie en Kennisinfrastructuur: ,,VDL Nedcar is een unieke autofabrikant in de wereld en een bijzonder sterk merk. Daarom faciliteren we de hightech autofabriek waar het maar kan. VDL Nedcar heeft in het regeerakkoord van de Provincie dan ook een prominente plaats."

Sinds de overname van NedCar door VDL in 2012 - met steun van rijk, provincie en gemeente en de start van de productie (MINI) in 2014 - werken de overheden nauw samen met VDL Nedcar om de continuiteit van de autofabriek te waarborgen. Hierbij wordt gekeken naar bereikbaarheid, beschikbaarheid van (technisch) personeel en vestigingsmogelijkheden voor toeleveranciers. De Verkenningennota van BCI heeft in beeld gebracht wat de economische en ruimtelijke gevolgen zijn van diverse groeiscenario's van VDL Nedcar en hoe deze eventuele groei gefaciliteerd kan worden. Dit maakt het noodzakelijk dat nu al gestart wordt met procedures, zodat VDL Nedcar bij toekomstige contractonderhandelingen met autoproducenten snel kan schakelen en de planvoorbereidingen dan al (groten)deels zijn doorlopen.

BCI noemt twee locaties waar in de toekomst de productiefaciliteiten kunnen worden uitgebreid. Op korte termijn zou gestart moeten worden met een bestemmingsplanprocedure voor de locatie Pasveld aan de noord-westzijde van VDL Nedcar. Hier zou dan in 2019 gestart kunnen worden met de realisatie van de uitbreiding van de fabriek. Daarnaast moet een ontwikkelingsvisie worden opgesteld voor het (zoek)gebied Wolfrath-Oost.

Ook is gekeken naar de logistieke ontwikkelingen rondom VDL Nedcar. Het gebruikte groeiscenario roept de vraag op of de afvoer van de geproduceerde auto's ook per spoor georganiseerd kan worden. In de periode 2000-2004 is aan de oostzijde (bij Nieuwstadt) al planologisch geregeld dat de locatie Yard gebruikt kan worden voor het parkeren en afleveren van nieuwe auto's. BCI constateert dat deze rail terminal exploitabel is, mits de overheid investeert in een aansluiting van de Yard op het spoor Sittard-Roermond. Omdat met de procedures voor de aanleg van een spoor zeker vijf jaar gemoeid zijn, adviseert BCI om nu - samen met ProRail - met de planvoorbereiding te starten.

Voor de vestiging van toeleveranciers van de autofabriek is aan de zuidzijde van VDL Nedcar het gebied Industriepark Swentibold (IPS) planologisch gereserveerd. De regionale partners zullen een bidbook maken met vestigingsvoorwaarden in de regio.