Einde Nederlandse aspergeseizoen

Horst, 24 juni 2015 - 24 juni is ieder jaar weer de laatste dag van het Nederlandse aspergeseizoen en dus tijd om terug te blikken. De landelijke campagne 'Proef de lente!' van het Nederlands asperge centrum bereikte ruim 40 miljoen consumenten.

Laat seizoen

2015 gaat bij het Nederlands asperge centrum de boeken in als een seizoen dat laat op gang kwam vanwege het koude weer. Asperges hebben namelijk een bodemtemperatuur nodig van 12 graden voordat ze willen groeien. Consumenten associeren asperges eten ook met zonnig weer. En dat zonnetje liet zich pas begin april vaker zien.

Campagne-overzicht

- De aanjager van de Nationale opening van het aspergeseizoen was het asperge-item in het programma Surprise Surprise waarbij Henny Huisman bij een teler op bezoek ging. Ruim een half miljoen kijkers kregen op Paaszaterdag asperges "voorgeschoteld".

- De Nationale opening had als thema 'Proef de lente: back to the roots!' en verwees met name naar de landelijke campagne, de streek en het ontstaan van het product. In een exclusief programma werden pers en foodbloggers geinformeerd door specialisten uit de sector over wat er allemaal bij komt kijken voordat een asperge op het bord ligt. Tv-kok Mathijs Vrieze opende het seizoen vervolgens officieel met sabel en een eerste steek.

- Alle grote dagbladen, zowel regionaal als landelijk publiceerden naar aanleiding van de campagne en ook tv ontbrak wederom niet. Dat ook oud-ambassadeurs enthousiast blijven, bleek uit het feit dat tv-kok Sandra Ysbrandy (2013) de Nederlandse asperges onder de aandacht bracht in het programma Life4you op RTL 4.

- Voor het eerst was de campagne meerdere malen in de supermarktketen zichtbaar zoals bijvoorbeeld bij COOP, Dekamarkt, Plus en Albert Heijn.

- Naast een week in de Markthal Rotterdam was de Libelle Zomerweek verreweg het grootste evenement waar het Nederlands asperge centrum een week lang de Nederlandse asperge heeft gepromoot voor de 83.000 bezoekers/vrouwen. Mathijs Vrieze werd op beide events met succes ingezet. De ondersteuning van events van 70 partijen zorgden voor een bereik van 605.000 liefhebbers. Een overzicht van alle samenwerkingen is terug te vinden op www.aspergecentrum.nl/samenwerking.

- Social media was een van de belangrijkste middelen om met de consument in gesprek te blijven maar zeker ook met foodbloggers en de sector. Online werden ruim 16.000 Facebook fans behaald. Er werden vele acties gedaan en gedeeld via Twitter en Facebook maar een actie liep het hele seizoen waarbij deelnemers een aspergediner bij hun thuis konden winnen met Mathijs Vrieze. Hiermee werd de campagne 2015 afgesloten. Campagnefoto's zijn te zien op: www.facebook.com/aspergecentrum

Nederlands asperge centrum

Het Nederlands asperge centrum heeft als doel de Nederlandse asperge te promoten. Het streeft ernaar om met zoveel mogelijk partijen binnen de sector een verantwoord maar vooral lekker vers product onder de aandacht te brengen. Het Nederlands asperge centrum is onderdeel van Aceera bv dat de aspergesector ondersteunt. Haar achterban dekt 80% van het areaal.