Veranderingen in de zorg. Een praktijkvoorbeeld


Foto van het VraagRaak-loket in het stadhuis

De gemeente Maassluis is sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor het bieden van zorg op diverse terreinen. Lees over de veranderingen in de zorg in een praktijkvoorbeeld over Ton die voor zijn verlamde vrouw zorgt.

Als gevolg van de invoering van de Wmo 12015 heeft de gemeente Maassluis er een nieuwe taak bij gekregen. De gemeente moet zorgen voor het organiseren en betalen van lichte(re) vormen van ondersteuning en zorg. Maassluis heeft deze taak ondergebracht bij VraagRaak en het wijkteam.

Praktijkvoorbeeld mantelzorger Ton

Wat Vraagraak en het wijkteam voor u kunnen betekenen, leest u in het praktijkvoorbeeld van mantelzorger Ton.

Zorg voor verlamde vrouw

Al jaren is Ton verwikkeld in de strijd om zorg voor zijn verlamde vrouw. De mantelzorg en de worsteling met de bureaucratie van aanvragen, indicaties en vergoedingen vallen hem zwaar. Wanneer hij depressief wordt en geen uitweg ziet, roept hij de hulp in van VraagRaak. "Arjan, mijn
begeleider, maakt me wegwijs in die hele papierwinkel. En hij praat me uit de put als ik het leven niet meer zie zitten."

Vervroegd pensioen

Ton (71) kijkt terug op een bijzonder leven, dat in het teken staat van reizen. Door omstandigheden kan hij op zijn 49e met vervroegd pensioen en gaat op wereldreis met zijn vrouw Ans. Samen bezoeken ze bijna alle landen van de wereld. Als hun gezondheid minder wordt, keren ze terug naar hun
woonplaats Maassluis.

Medische misser

In 2007 verandert hun leven drastisch. Door een medische misser raakt Ans verlamd en ziet Ton zich genoodzaakt haar te verzorgen. "Wassen, aankleden, verschonen, alles moet ik doen. Dat is zwaar, vooral omdat ik zelf van alles mankeer."

PGB

Ton vraagt een PGB aan om thuisverpleging en huishoudelijke hulp in te kopen. In de communicatie met de verantwoordelijke instanties gaat zo veel mis dat hij uit frustratie besluit het PGB terug te storten en zelf hulp te regelen, die hij daarom niet vergoed krijgt. "Mijn ergernis over alle
bureaucratie is dermate groot dat mensen moeite hebben me te woord te staan. Bovendien heb ik geen computer en geen internet, dat is lastig."

Depressief

Na een paar jaar begint de mantelzorg zijn tol te eisen. Ton ziet steeds minder toekomst en raakt depressief.

Vraagraak

Begin 2014 meldt Ton zich bij VraagRaak. Sindsdien maakt consulent Arjan van het wijkteam hem wegwijs in alle regelgeving. Als Ton er niet uitkomt, pleegt Arjan een telefoontje. "In zijn communicatie met de instanties heeft Arjan wat meer afstand, dat werkt beter als je dingen voor elkaar wilt
krijgen. Maar dat hij zelf actie onderneemt is eerder regel dan uitzondering, hij heeft vooral een coachende rol."

Warme mantel

Als Ton het leven niet meer ziet zitten, beurt Arjan hem op. "Mijn vrouw zegt soms: Ton, ga maar gauw naar Arjan. Want dan kom je weer rustig thuis." Ton neemt vaak zijn reisverslagen mee. De foto's, de verhalen en Arjans nieuwsgierigheid helpen hem om terug te kijken op het bijzondere leven
dat hij met zijn vrouw geleefd heeft. "Het is misschien gek om dat zo te zeggen, maar Arjan geeft me een warme mantel."

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig? Klop dan aan bij VraagRaak (010-5900045 / De Vloot 63). Dat kunt u zelf doen, maar ook mensen uit uw omgeving (familie, buren, vrienden) zijn welkom. Relatief kleine problemen lost VraagRaak meteen samen met u op.

Ingewikkelder probleem?

Bij een ingewikkelder probleem wordt het wijkteam ingeschakeld. Het team bekijkt samen met u wat u zelf nog kunt, wat uw buren, familie of vrienden kunnen bijdragen en of professionele ondersteuning nodig is.

Informatie Vraagraak

Medewerkers van VraagRaak zijn behalve bij het informatie- en inlooppunt bij De Vloot, ook bereikbaar op andere locaties in de stad. In het stadhuis bijvoorbeeld, elke maandag van 14 tot 15 uur. Kijk voor de andere plaatsen en tijden op www.vraagraakmaassluis.nl.