Provinciale verkeersstudie bereikbaarheid Wageningen (N781)


De provincie Gelderland heeft een verkeersstudie uitgevoerd naar de bereikbaarheid van en doorstroming in Wageningen. Deze studie is in 2012 gestart en het eindrapport is op 10 december 2014 verschenen.

De provincie heeft onderzocht wat de knelpunten zijn, hoe het verkeer er in de toekomst uitziet en wat de gevolgen hiervan zijn. De provincie heeft op basis hiervan een aantal mogelijke oplossingen in kaart gebracht.

De provincie concludeert dat twee alternatieven de verkeersproblematiek lijken op te lossen:

* alternatief a) verbreden van het bestaande trace Mansholtlaan/Nijenoord Allee
* alternatief b) een nieuwe route via de Kielekampsteeg en Dijkgraaf (het zogenaamde `rondje Campus')



Op de website van de provincie vindt u de resultaten van de verkeersstudie.

Rol van de gemeente

Deze verkeersstudie is een initiatief van de provincie Gelderland. De gemeente heeft zoveel mogelijk relevante informatie verstrekt om bij te dragen aan de studie. De gemeente heeft hierbij ingezet op vergelijkbaarheid van de provinciale onderzoeken met de in 2011 door de gemeente uitgevoerde
onderzoeken (zodat de resultaten goed met elkaar te vergelijken zijn). Eind maart heeft Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland ermee ingestemd dat de gemeente de verkeersstudie verder afrondt. De gemeente heeft voorkeur voor het opwaarderen van de bestaande wegen. Het college van
Gedeputeerde Staten wil de gemeente de ruimte geven om aantoonbaar te maken dat deze variant net zo robuust (betrouwbaar en verkeersafwikkelingscapaciteit) te maken is als de aanleg van een nieuwe weg rond de Wageningen Campus en voldoende draagvlak heeft bij bewoners, ondernemers en de
universiteit. Vervolgens zullen Provinciale Staten hierover een besluit moeten nemen in het kader van de Meerjaren Investeringsagenda Mobiliteit.



Lees ook:

* het verzoek van de gemeente aan de provincie om te kiezen voor oplossingsvariant A (februari 2015)
* het antwoord van de provincie waarin de gemeente een half jaar de tijd krijgt om de robuustheid van variant A te verbeteren (maart 2015)
* het persbericht over het verder uitwerken van de verkeersstudie door de gemeente
* memo van het college aan de raad over de aanpak en planning (juni 2015)

Gemeentelijk standpunt

De gemeente vindt een goede en veilige verkeersdoorstroming erg belangrijk. In de Structuurvisie en het Gemeentelijk Mobiliteitsplan heeft de gemeente aangegeven op welke wijze wij de verkeersdoorstroming willen waarborgen tot in ieder geval 2025: opwaardering van de Mansholtlaan en Nijenoord
Allee. Dit is dus ook een van de alternatieven van de provincie.

Daarnaast is de gemeente bezig het proces op te starten om een tweede, noordelijke ontsluiting van de Wageningen Campus mogelijk te maken. Doel is om het verkeer op de Mansholtlaan ontlast zodat de doorstroming richting de stad verbetert.



Relevante downloads met daarin het huidige gemeentelijk beleid:

* Structuurvisie d.d. december 2013: In de structuurvisie geeft de gemeente aan welke kaders er gelden voor het ruimtelijk beleid tot en met 2025. Over bijvoorbeeld woningbouw, maar ook over infrastructuur.
* Gemeentelijk Mobiliteitsplan (GMP) d.d. april 2013: beschrijft de visie die de gemeente heeft op mobiliteit.



Contact

Heeft u op dit moment vragen of opmerkingen? Dan kunt u een e-mail sturen naar: beterbereikbaar@wageningen.nl. U kunt ook bellen met het algemene nummer (0317) 492 911.



Wilt u bij actualiteiten via de e-mail geinformeerd worden? Stuur dan uw mailadres naar beterbereikbaar@wageningen.nl.

Reageer op dit artikel Laatst gewijzigd: 24 juni 2015