Booking.com past pariteitsbepalingen aan in Europa

Amsterdam, 25 juni 2015 - Booking.com, onderdeel van The Priceline Group [NASDAQ: PCLN], heeft vandaag aangekondigd dat de pariteitsvoorwaarden met alle accommodatiepartners in Europa vanaf 1 juli 2015 zullen overeenkomen met de bindende toezeggingen zoals gedaan aan de Franse, Italiaanse en Zweedse nationale mededingingsautoriteiten ("NMAs") in april. Deze voorwaarden zullen ook in lijn zijn met de toezegging voor een nieuwe Europese standaard voor gezonde concurrentie die waardevol is voor zowel consument als hotelier.

Vanaf het moment dat Booking.com akkoord ging met de Franse, Italiaanse en Zweedse NMAs, heeft het bedrijf de intentie uitgesproken deze toezeggingen voor heel Europa te laten gelden. De beslissing van Booking.com vandaag is een direct resultaat van de feedback van veel Europese NMAs die graag zien dat Booking.com deze toezeggingen implementeert in hun jurisdicties.

In de nieuwe bepalingen zal Booking.com afstand doen van de prijs-, beschikbaarheids- en reserveringsvoorwaardenpariteit ten opzichte van andere online reisaanbieders. Dit zorgt voor meer transparantie en concurrentie tussen online reisaanbieders waar consumenten en hoteliers uiteindelijk profijt van hebben, omdat accommodaties wordt aangemoedigd om verschillende prijzen en reserveringsvoorwaarden (bijvoorbeeld gratis annuleren, WiFi, ontbijt) bij verschillende online reisaanbieders aan te bieden.

Booking.com zal blijven vasthouden aan de "smalle MBNs (Meest Begunstigde Naties)" voor prijzen en reserveringsvoorwaarden, zodat hotels dezelfde prijzen en reserveringsvoorwaarden aanbieden op Booking.com en hun eigen website. Hierdoor blijft Booking.com een kosteneffectief marketingkanaal voor partners en is de consument verzekerd van transparantie, keuze en geweldige prijzen. Met deze nieuwe voorwaarden kan Booking.com haar waardevolle service aan consumenten voortzetten die bestaat uit transparantie, toegang tot informatie, keuze, waar voor je geld en een fantastische ervaring. Ook zorgen deze nieuwe voorwaarden ervoor dat waardevolle service aan de hoteliers wordt geleverd, door voor kosteneffectieve marketing te zorgen, zodat de accommodaties van de hoteliers overal ter wereld gepromoot worden, nieuwe reizigers in aanraking komen met hun accommodaties en kamers gevuld worden, zodat deze hoteliers meer omzet kunnen maken.

De aankondiging van vandaag betekent dat de standaardvoorwaarden van Booking.com hetzelfde zullen zijn voor alle Europese partners en draagt daarmee bij aan een gezamenlijke Europese digitale economie.

"De toezeggingen die zijn gedaan aan de Franse, Italiaanse en Zweedse NMAs zorgen ervoor dat concurrentie wordt aangemoedigd, zodat innovatie en investeringen gestimuleerd worden. Wij vinden dat alle Europese partners en consumenten die boeken bij Europese hotels van dezelfde toezeggingen moeten kunnen profiteren als aan de Franse, Italiaanse en Zweedse NMAs gedaan zijn. Daarom hebben wij vrijwillig besloten om onze pariteitsbepalingen aan te passen in Europa om consistent te zijn met deze toezeggingen," aldus Gillian Tans, President & Chief Operating Officer van Booking.com. "Wij moedigen eerlijke concurrentie aan en hopen dat andere online reisaanbieders Booking.coms voorbeeld volgen, en samen ervoor zorgen dat de beste prijzen kunnen worden aangeboden aan consumenten.

Booking.com blijft de Besteprijsgarantie geven en past de prijs aan als een lagere prijs wordt gevonden op een andere reserveringswebsite. Booking.com zal ook doorgaan met het innoveren op het gebied van samenwerking met accommodatiepartners, zodat hun accommodaties gepromoot worden aan een wereldwijd publiek en consumenten de beste deals op het internet kunnen vinden.

"Internet heeft ervoor gezorgd dat de reiservaring voor mensen over de hele wereld compleet is veranderd, door transparantie, toegang tot betere informatie, waar voor je geld en een betere reserveringsinformatie. Voor hoteliers die op zoek zijn om te groeien door hun accommodatie aan mensen overal ter wereld te promoten via nieuwe marketingkanalen heeft het internet ook voor een revolutie gezorgd," zegt Federico J. Gonzalez Tejera, CEO van NH Hotel Group. "Booking.com is een belangrijke partner voor ons en we kijken er naar uit om onze samenwerking onder deze nieuwe voorwaarden voort te zetten."

Booking.com vertrouwt erop dat deze veranderingen de toon zullen zetten voor een oplossing voor de gehele industrie.

Over Booking.com:

Booking.com is de wereldleider in het online boeken van hotels en andere accommodaties. Het garandeert de beste prijzen voor elk accommodatietype - van kleine zelfstandige accommodaties tot luxe vijfsterrenketens. Gasten hebben altijd en overal toegang tot de website van Booking.com, via hun PC, smartphone of tablet, en ze hoeven geen reserveringskosten te betalen - nooit. De website van Booking.com is beschikbaar in 42 talen, biedt 675.000 hotels en andere accommodaties, waaronder meer dan 290.000 vakantiewoningen, en beslaat meer dan 75.000 bestemmingen in 212+ landen. De website heeft ruim 50 miljoen beoordelingen die de gasten na hun verblijf hebben geschreven, en trekt online bezoekers uit de hele wereld, zowel uit de toeristische als de zakelijke markt. Booking.com heeft meer dan 19 jaar ervaring en een team van meer dan 9.300 toegewijde werknemers in 165+ kantoren wereldwijd. Booking.com heeft zijn eigen klantenservice, die 24/7 beschikbaar is om de gasten in hun eigen taal te assisteren en te zorgen voor een uitzonderlijke klantervaring.

Booking.com B.V., opgericht in 1996, bezit en beheert Booking.com (tm), en is onderdeel van The Priceline Group (NASDAQ: PCLN). Volg ons op Twitter, Google+ en Pinterest, 'like' ons op Facebook, of ontdek meer op http://www.booking.com.