Persuitnodiging: opening reizigerstunnel Zwolle

De nieuwe reizigerstunnel op station Zwolle wordt vrijdag 26 juni geopend. Reizigers kunnen vanaf de eerste treinen vrijdag meteen gebruik maken van de tunnel, met alle voorzieningen die er bij horen - ook liften en roltrappen. Het betekent ook het einde van het gebruik van de tijdelijke

traverse.

De officiele opening is 's morgensvroeg om 08.15 uur in de tunnel zelf. Journalisten zijn hierbij van harte welkom om aanwezig te zijn. De opening wordt verricht door president-directeur Pier Eringa van ProRail, regiodirecteur Ineke van Gent van NS, wethouder Ed Anker van de gemeente Zwolle en

gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel.

Overstappen

De tunnel geeft veel meer comfort voor reizigers en maakt het station klaar voor verdere reizigersgroei. Het aantal reizigers dat van en naar station Zwolle reist zal naar verwachting flink stijgen komende jaren. Zeker omdat ook nog wordt geinvesteerd in verbetering van spoor-en busknooppunt

Zwolle, wat zorgt voor betere aansluitingen en betrouwbaarder treinverkeer en ander openbaar vervoer.

Busstation

ProRail heeft de tunnel geheel voorbereid op het nieuwe busstation, dat de gemeente Zwolle in 2018 in gebruik wil nemen. Wanneer het busstation aan de noordkant van het station naar de zuidkant verplaatst is, kunnen reizigers makkelijk overstappen van bus naar trein en andersom. De nieuwe

tunnel is ook het begin van een verdere ontwikkeling van het stationsgebied: een aantrekkelijke verbinding tussen de binnenstad en het Luebeckplein / Hanzeland.

Ontwerp

De perrontunnel is ruim van opzet (meer dan 100 meter bij 17 meter), maar bovendien ook bijzonder ruimtelijk door de vormgeving. Het ruimte-effect wordt benadrukt door een lijnenspel van 3,2 miljoen mozaiektegeltjes, er zijn vides met daglichtinval, ronde hoeken en glazen liftschachten.

Planning

Na de opening van de reizigerstunnel gaat het werk voor de vernieuwing van het station en de sporen in Zwolle verder. Op 26 juli wordt de traverse weggetakeld. De reizigers hebben er ruim 4 jaar gebruik van gemaakt. Er komen later dit jaar nog winkels in de tunnel en de perronkappen worden nog

aangepast op het station. Komende jaren wordt het spoor uitgebreid, vernieuwd en slimmer ingericht.

Cijfers en feiten

-Vrijdag 26 juni 2015 opening

-2009 ontwerp tunnel gereed

-2010 start bouw tijdelijke traverse

-2011 start bouw nieuw 4e treinperron, sporen en tunnel

-Mei 2011 sloop oude tunnel

-Dec. 2012 Opening 4e perron tbv Hanzelijn

-Nieuwe tunnel is 17 meter breed

-Tunnel onder 4 treinperrons, 1 busperron en 10 sporen

-Oude tunnel was 5 meter breed

-Tijdelijke traverse is 8,5 meter breed

-12 perronopgangen vanuit de nieuwe perrontunnel

-Tunneldekken wegen tot 1,3 miljoen kilo

-1400 m3 beton in de tunnelvloer

-3,2 miljoen mozaiektegeltjes