Miljoenen voor veiliger Haagse Noordwestelijke Hoofdroute


Miljoenen voor veiliger Haagse Noordwestelijke Hoofdroute

Gepubliceerd:
26 juni 2015

Laatste wijziging:
26 juni 2015

De gemeente Den Haag trekt 15 miljoen euro uit voor de aanpak van verkeersproblemen op de Noordwestelijke Hoofdroute, de weg tussen Kijkduin en het Hubertusviaduct. Samen met de omwonenden en de Fietsersbond zijn alle knelpunten op de route geinventariseerd. Vervolgens zijn er veilige en
fietsvriendelijke oplossingen bedacht. Het voorlopig ontwerp is vandaag door verkeerswethouder Tom de Bruijn gepresenteerd.

Bewoners maken zich al jaren sterk voor meer veiligheid en een betere leefbaarheid langs de Noordwestelijke Hoofdroute. Het gaat om het traject tussen de Machiel Vrijenhoeklaan, de Sportlaan/Segbroeklaan, de President Kennedylaan, de Johan de Wittlaan en de Teldersweg. De gemeenteraad besloot
in 2013 tot het oplossen van lokale knelpunten. Het begrip Internationale Ring met een tunnel of een verbreding van de weg was daarmee van de baan.

De knelpunten zijn in kaart gebracht in samenspraak met de Fietsersbond en bewoners uit Kijkduin, Bohemen, de Vogelwijk, de Bloemenbuurt, de Bomenbuurt, Duinoord, Van Stolkpark, Zorgvliet en het Statenkwartier. Op de Noordwestelijke Hoofdroute rijden 20.000 tot 39.000 motorvoertuigen per
etmaal.

Wethouder Tom de Bruijn: 'De Noordwestelijke Hoofdroute is een belangrijke en drukke weg waar zo'n honderdduizend Hagenaars aan wonen. Veiligheid en leefbaarheid is hier dus van groot belang. Ik heb veel waardering voor de omwonenden die constructief hebben meegedacht om deze weg - natuurlijk
ook hun weg - veiliger en mooier te maken.'

Machiel Vrijenhoeklaan - Sportlaan.
De Machiel Vrijenhoeklaan gaat van twee naar een rijstrook per rijrichting, omdat de weg nu te breed is waardoor er te hard wordt gereden. De vrijgekomen ruimte krijgt nieuwe bomen en groen.

De Sportlaan wordt helemaal opnieuw ingericht. Er komt een fietsstraat aan de huizenkant voor lokaal verkeer en fietsers. Aan de overkant wordt een vrijliggend fietspad aangelegd. Vanwege de nieuwe inrichting van de Sportlaan worden 113 bomen vervangen. Het aangrenzende gebied, waar de Haagse
Beek stroomt, krijgt nieuw groen en meer variatie in bomen en struiken. Hierdoor wint deze ecologische verbindingszone flink aan kwaliteit en diversiteit. Het voorstel is uitvoerig besproken met de omwonenden en er is draagvlak voor een nieuwe inrichting, omdat dit deel van de Sportlaan nu
zeer verkeersonveilig is.

Bij de Savornin Lohmanlaan, de Daal en Bergselaan en de Kwartellaan/Goedsbloemlaan komen nieuwe rotondes.

Segbroeklaan - Houtrustbrug
De Segbroeklaan krijgt over de hele lengte een rijstrook per richting met een nieuwe middenberm. Verder worden de kruisingen met de Gouden Regenstraat, de Rode Kruislaan, de Fahrenheitstraat en de Ieplaan veiliger en komt er meer ruimte voor de fiets.

Houtrustbrug tot Prof. B.M. Teldersweg
De indeling van de rijstroken op de Houtrustbrug wordt verbeterd en fietsers krijgen meer opstelruimte. Verder worden de verkeerslichten hier beter op elkaar afgesteld. Fietsers krijgen meer ruimte bij de verkeerslichten op de kruising Stadhouderslaan/President Kennedylaan. Het kruispunt
Scheveningseweg/Van Stolkpark wordt ook aangepakt. De plannen worden later dit jaar met de omwonenden besproken.

Het voorlopig ontwerp voor de aanpak van de Noordwestelijke Hoofdroute gaat in oktober de inspraak in, waarna de werkzaamheden in het najaar starten. Naar verwachting is het werk in 2018 afgerond.