Rechtszaak tegen transporteur Farm Trans voor valse concurrentie


* 26-06-2015
* Mariette van Dijk (persvoorlichting)
* 0

Maandag dient om 11:00 uur voor de rechtbank in Bergen op Zoom het kort geding dat FNV aanspande tegen de Nederlandse aardappeltransporteur Farm Trans. De transportonderneming van Farm Frites laat Poolse chauffeurs in en vanuit Nederland rijden tegen Poolse lonen en zorgt daarmee voor
concurrentievervalsing, arbeidsverdringing en uitbuiting.

Valse concurrentie

Vrachtwagenchauffeurs die in en vanuit Nederland rijden hebben recht op het Nederlandse cao-loon. Maar Farm Trans maakt gebruik van buitenlandse chauffeurs en laat deze in en vanuit Nederland rijden tegen veel lagere lonen. De chauffeurs krijgen een basisloon van EUR 500,- per maand. Deze
valse concurrentie op arbeidsvoorwaarden zet uiteindelijk ook de lonen van Nederlandse chauffeurs onder druk.

In een vergelijkbare zaak die FNV aanspande eerder dit jaar tegen Van den Bosch Transporten uit Erp oordeelde de rechter dat Hongaarse chauffeurs die via een Hongaars bedrijf voor Van den Bosch in en vanuit Nederland rijden, recht hebben op het Nederlandse cao loon.

FNV beschermt Nederlandse chauffeurs en voorkomt uitbuiting

FNV wil de arbeidsvoorwaarden van de chauffeurs in Nederland beschermen en voorkomen dat buitenlandse chauffeurs worden uitgebuit. Vorige week dagvaarde FNV Transport en Logistiek ook het transportbedrijf Vos uit Deventer, met vestigingen in Litouwen en Roemenie, vanwege uitbuiting van
Roemeense en Litouwse chauffeurs en concurrentievervalsing. De zaak tegen Vos wordt 5 augustus bij de rechtbank in Zwolle inhoudelijk behandeld. Afgelopen jaar won FNV al een rechtszaak tegen Vos over het niet naleven van de cao bij chauffeurs in Nederlandse dienst.

Om de neerwaartse spiraal van loondumping, concurrentievervalsing en de negatieve imagovorming te stoppen zet FNV - VNB vol in op naleving van de cao en wetgeving. Dit om voor zowel werknemers als ook nette werkgevers een gelijk en eerlijk speelveld te creeren. FNV- VNB deelt haar bevindingen
met de Nederlandse en buitenlandse inspectiediensten en vraagt om hardere, snellere handhaving van de regels in de transportsector.