Kustgemeenten werken aan hun profilering
01 juli 2015 - Nieuwsartikel
Hoewel de Noord-Hollandse kustplaatsen onderling sterk verschillen, zijn ze de afgelopen decennia steeds meer op elkaar gaan lijken qua uitstraling en toeristisch aanbod.
De aantrekkelijkheid van de kust wordt juist vergroot als de kustplaatsen zich meer onderscheidend van elkaar op de kaart zetten. Dit geeft grote economische kansen, vooral wanneer zij met elkaar een samenhangend aanbod organiseren.
De Noordzeekust is een van grootste toeristische trekpleisters van Noord-Holland, met een jaarlijkse omzet van 1.1 miljard euro en meer dan tienduizend banen. Elke kustplaats wil authentiek en uniek zijn, maar dat is lastig als het aanbod overal hetzelfde is. `Wat heb je te bieden en waarin is
dat aanbod onderscheidend?' `Hoe zorg je dat bezoekers naar jouw plaats komen en terugkomen?' Om dergelijke vragen te kunnen beantwoorden moet je eerst weten wie je bent, waar je kracht ligt en wat je realistische ambities zijn.
De zoektocht
Op initiatief van de provincie gingen alle kustgemeenten de afgelopen twee jaar op zoek naar hun DNA met de methode `Identity Matching'. Via bijeenkomsten hebben ondernemers, bewoners, bestuurders en andere belanghebbenden samen historische gebeurtenissen, beeldbepalende bedrijven en plekken,
toeristisch aanbod, geuren en smaken van hun plaats in beeld gebracht. Dat leverde identiteitsprofielen op met kernwaarden, dromen en ambities. Deze aanpak biedt kustplaatsen zicht op hun unieke en authentieke eigenschappen en geeft ze handvatten om zich onderscheidend te kunnen ontwikkelen.
Het helpt de gemeenten om keuzes te maken in toekomstige initiatieven, zoals bestemmingsplannen en marketingstrategieen.
Uit het DNA-onderzoek komt naar voren dat er tussen de kustplaatsen grote verschillen zijn qua ligging, omgeving, geschiedenis en cultuur. Die verschillen hebben zich echter niet vertaald in een gevarieerd toeristisch aanbod. Het meeste aanbod bevindt zich in het lage middensegment en is
dikwijls verouderd. Er is vooral veel verbeterd, maar onvoldoende vernieuwd.
Samenwerken
Doordat de kustplaatsen erg verschillend zijn, kun je de Noord-Hollandse kust niet als een samenhangende bestemming of merk zien. Plaatsen die qua ligging en identiteit op elkaar lijken, moeten elkaar niet imiteren maar juist gaan samenwerken. Dat komt de economie en ruimtelijke ontwikkeling
van de kustplaatsen ten goede. Zo lijken IJmuiden en Den Helder, als maritieme kustplaatsen, in grote lijnen sterk op elkaar. Castricum aan Zee en Egmond zijn de plekken die zich met name richten op gezinnen met kinderen. Als ze de handen ineen slaan liggen er mooie kansen voor vernieuwing. De
bal ligt nu bij de gemeenten, maar de provincie blijft een verbindende rol vervullen.
Van de methode, de identiteitsprofielen en de conclusies is een boek gemaakt. Deze kunt u downloaden via de website.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tweet
Deel