Bloemen en planten op televisie: kracht van de media


01 juli 2015

Bloemen en planten op televisie: kracht van de media

Jan Verheij is media marketeer bij FloraHolland. Hij zorgt samen met zijn collega's Karin van Luijk en Jacco van der Hoeven dat bloemen en planten goed gepromoot worden op televisie.

Floraholland Jan Verheij

De laatste tijd merkt het team steeds vaker dat televisiemakers rechtstreeks kwekers benaderen met het verzoek om tegen betaling content en of producten te leveren voor diverse programma's.

Ervaring

Verheij vertelt dat de eerste schuchtere contacten met Televisie stammen uit 2001. Rob Verlinden werkte in die tijd nog voor Eigen Huis en Tuin. Op de Zomerbloemententoonstelling in Naaldwijk had hij een zwarte Delphinium gescout en zo kwam hij bij FloraHolland terecht. Inmiddels zijn we
14 jaar verder en bemoeit FloraHolland zich steeds nadrukkelijker met TV formats, waarin bloemen en planten een rol spelen.

Cooerdineren

Jan Verheij en het team cooerdineren de contacten met tv-programma's die voor sierteeltproducten een interessant visitekaartje kunnen zijn. Hierbij moet
worden gedacht aan programma's als Robs grote tuinverbouwing, Eigen Huis en Tuin, Hollands Beste Bloemstylist, VT Woonmagazine en Koffietijd. Maar ook voor de publieke omroep kunnen de media marketeers slimme content aanleveren.

Kwekers rechtstreeks benaderd

Het probleem is nu dat steeds meer mediabedrijven om het team van Media marketeers heen kwekers rechtstreeks benaderen. Dit is voor geen van de partijen een goede ontwikkeling, aldus Jan Verheij. Kwekers worden steeds meer zomaar benaderd door een willekeurig productiehuis. Zij zien in
bloemen en planten een goede sponsor.

"Op deze manier wordt er geld uit de markt gehaald waar je vaak weinig voor terug krijgt. Er zijn programma's, die geen logische verbinding hebben met sierteeltproducten, te lage kijkcijfers hebben of worden uitgezonden op een tijdstip dat er niemand televisie kijkt. Kortom, je krijgt
als kweker een worst voor je neus waar je nog wel eens goed spijt van zou kunnen krijgen."

Kijkcijfers

De media marketeers volgen het televisielandschap nauwkeurig. Zij hebben contact met de meeste van deze producenten en zijn op de hoogte van waar zij zich mee bezig houden. Zij kennen de kijkcijfers en weten op welke doelgroep een programma zich richt. Hierdoor zijn zij vaak in een veel betere
onderhandelingspositie in het geval dat een kweker toch wil meedoen aan een tv-programma. Het advies van Verheij is:
houd het centraal, neem als je als kweker benaderd wordt door een willekeurige tv-producent contact op met de mediamarketeers van FloraHolland. "Dan weet je of een dergelijke investering hout snijdt en of het zin heeft om in te stappen."

Meer weten?

Bovenstaande artikel hoort in een reeks van artikelen over de mediaketen.

* Bekijk deel 1 (bovenstaande artikel) als pdf: De kracht van de media
* Bekijk deel 2: Emotie moet je verkopenBekijk deel 3: Door tv aandacht creeren voor CeropegiaBekijk deel 4: De kracht van herhaling