Stand van zaken onderzoek kruispunt A270 - Neervoortse Dreef


Op woensdag 1 juli is er bij een aanrijding op de kruising A270 - Neervoortse Dreef in Helmond een man om het leven gekomen. Gemeente Helmond vindt het erg triest dat de aanrijding heeft plaatsgevonden. Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden.

Over de oorzaak van het ongeval valt nog weinig te zeggen. De politie doet daar onderzoek naar. De resultaten van dat onderzoek zullen afgewacht moeten worden.

Onderzoek gestart na meldingen

Vanaf begin dit jaar heeft de gemeente de nodige meldingen ontvangen over gevaarlijke situaties op het kruispunt A270/N270/Neervoortse Dreef, met name via sociale media. Hierop is de gemeente gestart met een onderzoek en is de gemeente in gesprek gegaan met de andere betrokken partijen: de
politie, provincie en gemeente Nuenen. De situatie bij het kruispunt is namelijk dat gemeente Helmond wegbeheerder is van het kruispunt met de Neervoortse Dreef en de autoweg N270 richting Helmond. Provincie Noord-Brabant is wegbeheerder van de A270 vanaf Eindhoven tot aan dit kruispunt. Dat
gedeelte ligt op het grondgebied van de gemeente Nuenen c.a..

Uitkomsten van het onderzoek

Uit het overleg en het onderzoek zijn de volgende zaken naar voren gekomen:

1. De verkeerslichten in Helmond registeren wanneer en waar er door rood gereden wordt per kruising. Deze gegevens zijn bekeken. Hieruit blijkt dat er op het kruispunt niet vaker door rood wordt gereden dan op andere, vergelijkbare kruispunten in Helmond. Maar de gemeente realiseert zich dat
de impact op dit kruispunt groter is, omdat auto's over een autoweg/autosnelweg rijden en de snelheid dan hoger is.
2. De verkeerslichten meten geen snelheden. Daarom is de gemeente een apart onderzoek gestart naar de snelheid van auto's op het kruispunt. Hiervoor moest speciale apparatuur worden geplaatst. Dat is een paar weken geleden gebeurd en dat onderzoek loopt. De resultaten worden op korte termijn
verwacht.
3. Er is ook gekeken naar de afsteltijd van de verkeerslichten (tussen groen en rood en andersom). Deze voldoet aan de normen.
4. De politie heeft in haar systemen gekeken of er aanrijdingen geregistreerd staan op dit kruispunt. Tot voor kort stonden er geen aanrijdingen geregistreerd. Het kan wel zijn dat er aanrijdingen zijn geweest met alleen blikschade, daar is de politie niet altijd bij betrokken en die staan
daarom ook niet in het systeem.
5. Omdat er - tot voor kort - geen (ernstige) aanrijdingen bekend waren op dit kruispunt, kwam de kruising tot nu toe niet in aanmerking voor extra handhavingsmaatregelen, zoals de plaatsing van een flitskast. Andere kruispunten, waar wel veel aanrijdingen plaatsvinden, krijgen dan voorrang.
Mogelijk geven de uitkomsten van het onderzoek naar de snelheden op het kruispunt daar wel aanleiding toe. Zoals aangegeven, worden die resultaten op korte termijn verwacht.
6. De gemeente bekijkt, in overleg met de andere partijen, of er andere maatregelen mogelijk zijn op of bij het kruispunt. De plekken waar de verkeersborden (snelheidsborden) staan, voldoen aan de normen. Toch wordt bekeken of het mogelijk is om de snelheid `trapsgewijs' terug te laten lopen
van 130km/h (overdag) / 100 km/h ('s nachts) naar bijvoorbeeld 90 km/h en dan 70km/h, zodat verkeer op de A270 zich beter kan `voorbereiden' op de kruising. Dit zal dan moeten gebeuren op het gedeelte van de autosnelweg A270 en daarvan is de provincie de wegbeheerder. Er loopt op dit
moment een rechtszaak betreffende de snelheid op de A270. De provincie heeft aangegeven pas borden te kunnen plaatsen na de gerechtelijke uitspraak. Die uitspraak is deze week voor de tweede keer door de rechtbank uitgesteld.

Maximale veiligheid

Gemeente Helmond blijft met de betrokken partijen in gesprek om te bekijken hoe de de kruising veiliger gemaakt kan worden. Helaas kan in het verkeer 100% veiligheid nooit gegarandeerd worden, maar de betrokken partijen zetten zich in voor een maximale veiligheid.

Zodra er vervolgstappen bekend zijn, leest u dat op deze website.