Onderzoek naar de rol CCO bij transitie commerciele afdeling

Een combinatie van resultaatgericht en charismatisch leiderschap cruciaal bij commerciele afdeling in transitie.

Baarn, 23-07-2015 - Kirkman Company en Tilburg University hebben onderzoek gedaan naar de rol van leiderschapsstijlen van commercieel directeuren (CCO's) ten tijde van verandering. Uit dit onderzoek blijkt dat juist een combinatie van resultaatgericht en charismatisch leiderschap bijdraagt aan het succes van deze verandering. Het gaat met name om bedrijven waarvan de commerciele afdelingen moeten veranderen naar klantgerichte afdelingen. Het onderzoek is uitgevoerd onder commercieel directeuren van grote Nederlandse organisaties zoals EMC, JCDecaux, Jumbo, LeasePlan en Sodexo.

De succesformule

Klanten hebben hoge eisen en willen maximaal worden ontzorgd. Ook verlangen ze van organisaties tastbare toegevoegde waarde. Dit leidt ertoe dat commerciele afdelingen moeten veranderen. 'Vaak ligt binnen deze verandering de focus op charismatisch leiderschap. Uit onderzoek van Kirkman Company en Tilburg University blijkt dat juist een combinatie van zowel charismatisch als resultaatgericht leiderschap het meest effectief is om succesvol te veranderen', vertellen Evelien Broers, Tilburg University en Karolien van der Ouderaa, Practice Lead Customer Excellence, Kirkman Company.

Deze combinatie zorgt voor heldere verwachtingen naar medewerkers. Daarnaast wordt de betrokkenheid van medewerkers vergroot, doordat de leider de werknemer meeneemt en inspireert tijdens de verandering. Resultaatgericht leiderschap focust zich op de taak die uitgevoerd dient te worden. Een charismatische leider richt zich op de mens in verandering. Volgens de onderzoekers is een samenspel van beide leiderschapsstijlen essentieel.

Patrick Vierveijzer, commercieel directeur, LeasePlan: "leidinggeven is een combinatie van targets stellen en mensen stimuleren. Ik geloof niet in externe motivatie. Als je niet wilt veranderen, dan wordt het gewoon niks. Maar als je wilt en je werkt in een omgeving waarbij medewerkers gestimuleerd worden alles uit zichzelf te halen, dan kan dat hele mooie dingen opleveren."

"De balans vinden tussen het behalen van resultaten en inspiratie brengen naar klanten en medewerkers is een onderdeel van de transformatie waar wij commercieel directeuren mee helpen. Wees bewust van jouw voorkeur leiderschapsstijl en denk na over jouw bijdrage aan de beoogde verandering. Alleen op die manier kun je groeien naar een echte samenwerkingspartner voor jouw klant", aldus Roy Klaassen, Managing Partner, Kirkman Company.