Op bezoek bij zakkenrollers


Op bezoek bij zakkenrollers

Laatste update:
29-07-2015 | 15:31

Amsterdam - Met het oog op de aanstaande Gay Pride heeft de politie woensdag 29 juli een preventieve actie gehouden in het kader van zakkenrollerij. De actie bestond uit het bezoeken van adressen waarvan het het vermoeden bestond dat daar - bij de politie bekende - zakkenrollers zouden kunnen
verblijven.

`Evenementen zijn geliefd bij zakkenrollers. Het is gezellig druk in de stad en mensen staan dicht op elkaar', zegt commissaris Marjolein Smit. `Dit is de ideale situatie voor zakkenrollers om vaak ongemerkt hun slag te slaan en er vervolgens ongezien vandoor te gaan. Zakkenrollerij heeft
tijdens de Gay Pride een hoge prioriteit bij de politie. Daarom zetten wij samen met onze partners alles op alles om de strijd met zakkenrollers aan te gaan.'

Resultaten

Woensdagochtend heeft de politie een aantal adressen bezocht waarvan het vermoeden bestond dat daar - bij de politie bekende - zakkenrollers zouden kunnen verblijven. Bij de bewoners werd een waarschuwend signaal afgegeven. Ook de vreemdenlingenpolitie was bij de bezoeken aanwezig. Zij
controleerden legitimatiebewijzen op echtheid. De gemeente Amsterdam assisteerde bij de bezoeken en controleerde of er mogelijk sprake is van woonfraude en of de aanwezige bewoners wel stonden ingeschreven op het betreffende adres. In een van de woningen verbleef een groep van vijtien
personen. Veertien van hen hebben antecedenten op het gebied van zakkenrollerij, winkeldiefstal en bedelen. Zij waren daar rechtmatig, maar agenten hebben wel een waarschuwend signaal afgegeven, namen genoteerd en aangegeven tijdens de Gay Pride extra alert te zijn op zakkenrollers. De
gemeente bekijkt momenteel welke handhavingsmaatregelen genomen moeten worden.

Campagne

Ook bezoekers kunnen met een aantal simpele maatregelen zorgen dat de kans dat zij gerold worden verkleind wordt. Om hen ervan bewust te maken dat zij met dure telefoons rondlopen en daarmee een gewild doelwit kunnen zijn voor zakkenrollers, vragen gemeente, Koninklijke Horeca Nederland en
politie aandacht voor de campagne `Ben jij het waard om beroofd te worden'. Onder andere via posters in horecagelegenheden wordt de campagne onder de aandacht gebracht.

Campagne