Wegwijzer naar hulp en ondersteuning - Nieuws - Gemeente Uden


Geplaatst op dinsdag 4 augustus 2015

Met de invoering van drie nieuwe wetten per 1 januari 2015 (Wet Maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet), is de toegang tot hulp en ondersteuning voor inwoners van de gemeente Uden ingrijpend veranderd. De gemeente vindt het belangrijk dat alle inwoners de weg kunnen vinden
naar hulp en ondersteuning. Als inwoners zelf de weg weten, kunnen ze die volgen. Weten ze niet waar ze terecht kunnen, dan helpt de gemeente hen verder.

Wethouder Overmans: "Samen met allerlei maatschappelijke organisaties, zorgaanbieders, omliggende gemeenten en instellingen hebben we alle veranderingen voorbereid en ingevoerd. Ook voor deze partners en onze medewerkers is er veel veranderd in de werkwijze. Daarom kunnen we ons goed
voorstellen dat het voor inwoners met een hulpvraag behoorlijk zoeken is naar de juiste weg. Vandaar dat we onze communicatie richten op het wijzen van de weg naar hulp. Onder het motto `Samen komen we verder'."

Hulp vragen aan familie of vrienden

De basis van alle ingezette veranderingen is gelegd door de Rijksoverheid. Doordat de kosten voor zorg niet meer te behappen zijn, moest de zorg anders georganiseerd worden. Een groot deel van deze opdracht is bij de gemeenten neergelegd, door eerder genoemde drie wetten aan te passen. Dit
betekent ook voor inwoners veel verandering. Overmans daarover: "Voor mensen die zich prima redden in het dagelijks leven is dat niet meestal zo'n probleem. Maar als er iets verandert doordat men werk verliest, schulden heeft, het huishouden niet meer kan bijhouden of er vragen ontstaan over
de kinderen, wordt het vaak anders. Dan heeft men hulp nodig. Hoe vind je die dan, dat is de vraag. In de nieuwe wetgeving wordt ervan uit gegaan dat men in de eigen omgeving veel kan oplossen. Bijvoorbeeld netwerken inschakelen als je werk zoekt, of hulp vragen van familie of vrienden bij
administratie of huishouden. Vaak kun je met anderen al veel oplossen."

Daar waar u al naartoe gaat

Als inwoners het zelf of samen met anderen niet opgelost krijgen, zullen zij vaak aan de huisarts, op school, bij het consultatiebureau of aan de zorgverzekeraar hun vraag stellen. En dat is ook de juiste weg, want daar zijn inwoners en hun vragen vaak al bekend. Dat draagt bij aan goede hulp
en ondersteuning. Maar ook daar vinden inwoners soms geen antwoord op hun vraag. Dan kunnen ze contact opnemen met de gemeente. Na het eerste (telefonisch) contact wordt er een afspraak gemaakt om de situatie te bespreken.

Gebruik maken van bestaande voorzieningen

Wethouder Overmans: `Luisteren, de vraag achter de vraag stellen, meedenken; echt de hulpvraag scherp krijgen. Dat is belangrijk. Dan kijken we samen met de klant naar mogelijke oplossingen. Vaak is de oplossing al beschikbaar in de eigen omgeving en gaat het om ontmoeten van anderen, kleinere
vormen van hulp die door de buren opgelost kunnen worden, samen gezond eten of bewegen. Als dat helpt, dan wijzen wij inwoners de weg naar die oplossing. Biedt het niet de nodige verandering in de situatie van de klant, dan bieden wij hulp op maat."

Keukentafelgesprek voor hulp op maat

Wat er precies nodig is, wordt samen met de klant besproken in het zogenaamde keukentafelgesprek. Welke vragen heeft de klant, waardoor zijn deze ontstaan, hoe is de situatie thuis? Dat soort vragen zijn belangrijk om te beantwoorden, zodat de juiste hulp geboden kan worden. Dat kan zijn hulp
bij het huishouden, ondersteuning bij schulden of een laag inkomen, het helpen bij het vinden van werk of dagbesteding, vervoer of hulp bij opvoeden & opgroeien. Om de situatie van de klant helder te krijgen, wordt dit gesprek bij voorkeur bij de klant thuis gevoerd. In de vertrouwde omgeving
van de klant. Bij zo'n gesprek kan gerust een familielid of kennis aanwezig zijn. Ook zijn er tegenwoordig verschillende organisaties die zogenaamde `clientondersteuning' bieden. Deze clientondersteuners kunnen inwoners ook meenemen naar het keukentafelgesprek. In de gemeente Uden zijn dat
bijvoorbeeld mensen van MEE, de KBO of van stichting Door & Voor.

Begin is gemaakt met de communicatie

De `Wegwijzer naar hulp en ondersteuning' is het begin van de communicatie van de veranderingen in de gemeente Uden. Alle betrokken partijen zijn nog volop met elkaar aan het werk om de nieuwe werkwijze vorm te geven. De eerste informatie vanuit de Wegwijzer zien inwoners bij huisartsen,
apotheken, in de bibliotheek en in gemeentelijke accommodaties. Verder worden de posters, folders en het animatiefilmpje steeds zoveel mogelijk daar getoond, waar inwoners hun informatie halen en in overleg met alle betrokken partijen.