Adresonderzoek in gemeente Enschede van start


04 augustus 2015
undefinedDe komende tijd onderzoeken medewerkers van de gemeente Enschede de juistheid van adresgegevens. Dit gebeurt in het kader van het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit; een samenwerkingsverband van de ministeries van Binnenlandse Zaken, Veiligheid en Justitie en Sociale Zaken en
Werkgelegenheid. Ook een aantal uitvoeringsorganisaties doen mee: dit zijn instanties die wettelijke taken van de overheid uitvoeren, bijvoorbeeld SVB, UWV, DUO, CJIB, Politie en Belastingdienst.

Doel

Het doel van het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit is het verbeteren van de gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) en het voorkomen en terugdringen van adresgerelateerde fraude. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om fraude met belastingen, uitkeringen en toeslagen.

Adresonderzoek

In het onderzoek wordt gecontroleerd of de gegevens zoals deze zijn vastgelegd in de BRP overeenkomen met de werkelijkheid. Tijdens het uitvoeren van het onderzoek kan besloten worden dat een aanvullend huisbezoek nodig is. Bijvoorbeeld als er vragen zijn over de juistheid of volledigheid van
uw adresinschrijving, uw inkomen of uw woonsituatie.
Andersom kunt u als bewoner aan de gemeente vragen om een adresonderzoek te starten. Bijvoorbeeld als op uw adres personen staan ingeschreven, die daar niet meer wonen, of omdat zij uw adres ongewenst gebruiken als postadres.

Legitimatie

Als de ambtenaren bij u aanbellen, moeten zij direct hun legitimatiebewijs aan u tonen. Als er mensen bij u aanbellen die dit niet direct doen, vraag er dan naar. Als zij zich niet legitimeren, laat hen dan ook niet binnen. Aan de voordeur vertellen de ambtenaren waarom zij langskomen en
vragen u om uw medewerking bij het beantwoorden van enkele vragen. Dit vraaggesprek duurt ongeveer 20 minuten .

Geen toestemming

Als u geen toestemming geeft, gaan de ambtenaren weg. Dit kan wel gevolgen voor u hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het onderzoek naar uw woonsituatie op een andere manier wordt voortgezet, of dat uw uitkering of toeslag wordt opgeschort of beeindigd. In sommige gevallen kan het voorkomen
dat de ambtenaren een speciale machtiging heeft om binnen te treden, ook als u dat niet wilt. Die machtiging moet dan aan u worden getoond.

Informatie

Als u vragen hebt over het adresonderzoek of het huisbezoek, neemt u dan direct contact op met de gemeente. Wij zijn tijdens de huisbezoeken telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.30 tot 12.00 uur op 053-4818990.