Clientondersteuning, waar kunt u terecht?


Op 1 januari 2015 is de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) ingevoerd. Gemeenten hebben hierdoor de verantwoordelijkheid gekregen voor de totale ondersteuning van kwetsbare burgers op het gebied van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie. Daar hoort ook bij dat gemeenten
gratis, onafhankelijke clientondersteuning aanbieden. Wat is clientondersteuning precies en waar kunt u hiervoor terecht? In dit artikel geven wij u daarover informatie.

Wat is clientondersteuning

Clientondersteuners geven informatie, advies en kortdurende ondersteuning, door u te helpen uw vraag duidelijk te krijgen, samen met u oplossingen te bedenken en keuzes te maken. Een clientondersteuner kan, als dat nodig is, helpen bij het inschakelen van hulp uit uw omgeving of de weg wijzen
naar instanties.
Een clientondersteuner staat naast u en handelt vanuit uw belang. Op het moment dat een goede oplossing is gevonden, doet de ondersteuner een stapje terug, maar u kunt er weer een beroep op doen als dat nodig is. Omdat hierdoor onnodig beroep op zorg en ondersteuning kan worden voorkomen,
heeft clientondersteuning ook een preventie functie. Clientondersteuning leidt er uiteindelijk toe dat clienten:

* de weg naar informatie en hulp weten te vinden
* het gevoel hebben dat hun belang wordt gediend
* ondersteund worden in hun zelfredzaamheid en het inzetten van hun sociale netwerk
* zicht hebben op mogelijkheden en ondersteund worden bij het maken van een keuze.

Wanneer u met een Wmo-aanvraag bij het Zorgloket komt, wordt u, voorafgaand aan het onderzoek, gewezen op de mogelijkheid om clientondersteuning in te schakelen. Ondersteuning kan worden geboden door professionele organisaties, maar ook door familieleden of vrijwilligers.

Professionele clientondersteuning

De gemeente heeft professionele clientondersteuning ingekocht bij drie organisaties: MEE, GGzE en GOW Welzijnswerk. Door MEE Zuidoost-Brabant wordt ondersteuning geboden aan mensen met een beperking, door GGzE aan mensen met een psychiatrische beperking en door GOW Welzijnswerk aan ouderen.
Een verzoek om ondersteuning wordt door het Zorgloket Bladel doorgegeven aan een van deze drie organisaties. Deze ondersteuning is gratis.

Clientondersteuning door vrijwilligers

U kunt ook zelf ondersteuning regelen met bijvoorbeeld mantelzorgers, mensen uit uw directe omgeving of vrijwilligers. Door het Zorgloket Bladel wordt echter niet doorverwezen naar deze vorm van ondersteuning. De reden daarvoor is dat, hoewel u ook bij de vrijwilligers mag rekenen op goede
ondersteuning, de gemeente er geen verantwoordelijkheid voor kan dragen.

Voor clientondersteuning door vrijwilligers kunt u terecht bij onderstaande organisaties.

Informatiepunt Zorg Casteren

Janny Dirkx, Rina Gijsbers, Kirsten Castelijns
Zorginfo@denoard.nl
www.casteren.net
06-30865417

Kempisch Inloophuis

Petra van den Borne
info@kempischinloophuis.nl
www.kempischinloophuis.nl
06-42758930

Samenspraak de Zaligheden

Dolly van Rossem
Samenspraakdezaligheden@gmail.com
06-11801722

Autisme Informatie Centrum (AIC) De Kempen

Pia Thijssen
Aic-dekempen@nva-nb.nl
www.nva-nb.nl
06-20395476

Gezamenlijke KBO's gemeente Bladel

Jeroen Steger
j.steger@upcmail.nl
www.kbohapert.nl
0497-382316

Henk Fleerakkers
h.fleerakkers@upcmail.nl
www.kbohapert.nl
0497-383460

Mariet Verdaat
mariet@verdaat.org
www.kbo-bladel.nl
0497-382919

Piet Hendriks
paw.hendriks@hetnet.nl
www.kbo-bladel.nl
0497-385061

Voor algemene informatie over clientondersteuning in de gemeente Bladel kunt u mailen of bellen naar Daisy Follon (d.follon@bladel.nl of tel. 0497-361636).

Biedt uw organisatie clientondersteuning door vrijwilligers, maar staat u nog niet in het overzicht? Stuur uw gegevens dan naar d.follon@bladel.nl. Wij vermelden u dan in het overzicht op onze website en in een eventuele volgende publicatie.