Automaten NMBS: reizigers slachtoffer van gebrekkige betrouwbaarheid


woensdag, 12 augustus 2015 13:39

In een open brief aan Jo Cornu, CEO van de NMBS kaarten reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be en consumentenorganisatie Test-Aankoop vandaag de pannes van de NMBS-ticketautomaten aan. Reizigers die te goeder trouw een ticket willen kopen, zijn het slachtoffer van deze defecten
waarvoor de verantwoordelijkheid volledig bij de NMBS ligt.

Reizigers die een ticket willen kopen bij de treinbegeleider betalen het boordtarief, dus 7 euro extra, ook als dit gevolg is van een defecte automaat. Wie te goeder trouw is, kan daarna de 7 euro terugvorderen via een complexe en langdurige procedure, terwijl de verantwoordelijkheid eenduidig
bij de NMBS ligt. De reiziger draait dus op voor het tekort schieten van de vervoersmaatschappij.

De verenigingen zijn eveneens verbaasd over het feit dat de pannes van de automaten niet in real time worden doorgeseind aan de treinbegeleiders, ondanks beloftes die de NMBS hierover deed op een overleg met de reizigersverenigingen begin 2014.

Navetteurs.be, TreinTramBus en Test-Aankoop eisen daarom dat het huidige systeem met de toeslag van 7 euro , dat zij onaanvaardbaar vinden, wordt stopgezet. Er moet worden terugkeerd naar het vroegere systeem, waarbij de treinbegeleider de boordtoeslag kan uitschakelen als de reiziger te
goeder trouw is.

Share/Save/Bookmark