Vraag aan het sociaal team: welke voorzieningen kent de Wet maatscha..


dinsdag 25 augustus 2015

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kent algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen. Wat houden die voorzieningen in?

Een algemene voorziening is voor iedereen toegankelijk, dus voor mensen met en zonder beperkingen. Voorbeelden zijn een klussendienst, formulieren-hulp of een maaltijdenservice.

Een maatwerkvoorziening is afgestemd op de behoeften en mogelijkheden van een persoon. Dit kan bestaan uit diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen. Bijvoorbeeld het voor zelfredzaamheid en participatie noodzakelijke vervoer, een scootmobiel, een traplift, dagopvang of
begeleiding bij de administratie.

Wanneer betaal ik een eigen bijdrage voor voorzieningen in de Wmo?

De gemeente kent een inkomensafhankelijke- en een vaste eigen bijdrage.

Inkomensafhankelijke eigen bijdrage

Voor alle voorzieningen met uitzondering van schoonmaakhulp en clientondersteuning, betaalt u een eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Deze bijdrage is afhankelijk van uw inkomen. Meer informatie hierover vindt u op www.hetcak.nl.

Vaste eigen bijdrage

Voor de algemene voorziening schoonmaakhulp betaalt u een vaste eigen bijdrage van vijf euro per uur ondersteuning. Deze eigen bijdrage betaalt u rechtstreeks aan de zorgaanbieder. Is uw inkomen lager dan 120% van de voor u geldende bijstandsnorm? Dan hoeft u deze eigen bijdrage niet te
betalen.

Wat wordt er verwacht ten aanzien van mijn sociale omgeving?

Vanaf 2015 wordt er van u verwacht dat u samen met uw sociale netwerk (bijvoorbeeld familie, vrienden, buren) meer zelf doet en regelt. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan boodschappen doen, huis op orde houden, klussen en administratie.

Kan ik op het gemeentehuis komen voor een gesprek met de Wmo?

Ja, dit is mogelijk. U kunt een gesprek voeren met een van onze Wmo loket medewerkers. Zij zullen tijdens dit gesprek proberen uw situatie in beeld te krijgen en vanuit hier verder kijken naar de mogelijkheden. U kunt zich hiervoor melden aan de balie in het Hof van Coevorden, Kasteel 1 in
Coevorden of van tevoren een afspraak maken via www.coevorden.nl/afspraak.

Wat houdt een keukentafelgesprek in?

Bij een keukentafelgesprek komt een Wmo-consulent van de gemeente, of bijvoorbeeld iemand van het sociaal team, bij u thuis om te kijken wat voor hulp en ondersteuning u nodig heeft.

Wat is clientenondersteuning?

Een aanvraag indienen voor de Wmo of Schuldhulp? Dan is het prettig als iemand onafhankelijke ondersteuning kan bieden. Denk aan het geven van een advies hoe u dat het beste kunt aanpakken. Of bijvoorbeeld aan hulp bij het stellen van de goede vraag, bij het bemiddelen of verwijzen. Het kan
ook nodig zijn om ondersteuning te krijgen in een crisissituatie. Dit heet clientondersteuning. Clientondersteuning is altijd mogelijk en gratis. Clientondersteuning wordt geboden door MEE-Drenthe.

Hoe kan ik een voorziening aanvragen?

U kunt digitaal een aanvraag indienen via de website:

* Wmo: www.coevorden.nl/aanvraagwmo
* Schuldhulp: www.coevorden. nl/aanvraagschuldhulp
* of bellen met de Publieksservice, telefoon 14 0524.